پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
شنبه 23 اردیبهشت 1391 8:23 PM
2 : مطالعات ميان رشته اي در علوم انساني تابستان 1389; 2(3 (پياپي 7)):31-58. |
رويكردهاي ميان رشته اي و طراحي برنامه درسي رشته اقتصاد و ماليه اسلامي |
ميسمي حسين,عبدالهي محسن,شهيدي نسب مصطفي,قائمي اصل مهدي |
اين تحقيق الگوها و انواع مختلف برنامه درسي تلفيقي را مورد بررسي قرار داده و تناسب آن ها را در رشته اقتصاد و ماليه اسلامي مورد توجه قرار مي دهد. در واقع به اين سوال پاسخ مي دهد كه اگر رشته اقتصاد و ماليه اسلامي به عنوان حوزه اي ميان رشته اي در علوم انساني - اسلامي بخواهد تشكيل شود، از كداميک از رويكردهاي مطرح مي تواند استفاده كند و ظرفيت هر يک از رويكردهاي ميان رشته اي در اين رابطه چه ميزان است؟ ضمن ارايه دو اصل «ارتباط حداكثري» و «بهره برداري حداكثري»، نشان مي دهد كه رويكرد مناسب براي دوره اقتصاد و ماليه اسلامي رويكردي محتوا محور است و از گونه هاي مطرح شده نيز، رويكردهاي درون رشته اي و ميان رشته اي موازي در شرايط موجود مناسب نبوده و توانايي تامين اصول مطرح شده را ندارند؛ رويكردهاي چندرشته اي، متقاطع، متكثر و همچنين فرارشته اي و پسارشتگي نيز گرچه از دو رويكرد قبلي متناسب تر مي باشند، اما در شرايط موجود استفاده از آن ها با توجه به نقاط ضعفي كه دارند پيشنهاد نمي شود. در نهايت به نظر مي رسد ظرفيت و كارايي رويكرد بين رشته اي از بقيه رويكردها بيشتر بوده و برنامه ريز رشته اقتصاد و ماليه اسلامي مي تواند در تدوين برنامه درسي دوره از آن بهره ببرد. به هر حال در عمل مي توان از رويكرد بين رشته اي به عنوان رويكرد اصيل و مبنايي بهره برد و در كنار آن از نقاط قوت موجود در ساير رويكردها نيز به منظور تقويت برنامه درسي استفاده كرد. |
كليد واژه: علوم انساني - اسلامي، ميان رشته اي، اقتصاد و ماليه اسلامي، آموزش اقتصاد، ايران |
نسخه قابل چاپ |