0

بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  11:00 AM

 10 : مدرس علوم انساني پاييز 1386; 11(3 (پياپي 52)):233-260.
 
مزيت رقابتي: تبيين نقش سرمايه فکري و سرمايه اجتماعي (مطالعه موردي دو شرکت خودروساز ايراني)
 
مشبكي اصفهاني اصغر*,قليچ لي بهروز
 
* گروه مديريت، دانشگاه تربيت مدرس، تهران، ايران
 
 

در اقتصاد مبتني بر دانش، محصولات و سازمانها بر اساس دانش زندگي مي کنند و مي ميرند، در اين ميان موفق ترين سازمانها آنهايي هستند که از اين دارايي ناملموس به نحو بهتر و سريع تري استفاده کنند. مطالعات نشان داده اند که برخلاف کاهش بازدهي منابع سنتي (مثل پول، زمين، ماشين آلات و غيره)، دانش در واقع منبعي براي افزايش عملکرد کسب و کار است. از ديدگاه استراتژيک، امروزه از سرمايه فکري به منظور خلق و افزايش ارزش سازماني استفاده مي شود و موفقيت يک سازمان به توانايي آن در مديريت اين منبع کمياب بستگي دارد، به علاوه يکي از قابليتهاي مهم سازماني که مي تواند به سازمانها در خلق و تسهيم دانش کمک بسيار کند و براي آنها در مقايسه با سازمانهاي ديگر «مزيت سازماني پايدار» ايجاد کند، سرمايه اجتماعي است. از اين رو، هدف مقاله حاضر بررسي نقش سرمايه فکري و سرمايه اجتماعي، در مزيت رقابتي دو شرکت خودرو ساز ايراني است. روش تحقيق، توصيفي و تحليلي است. جامعه آماري اين تحقيق نيز مديران شرکتهاي مطالعه شده مي باشند. نتايج حاصل از اين تحقيق نشا مي دهد که در اين دو شرکت بين سرمايه اجتماعي و سرمايه فکري رابطه مثبت و معناداري وجود دارد. به عبارت واضح تر با افزايش سرمايه اجتماعي، سرمايه فکري آنها افزايش يافته است. همچنين نتايج نشان مي دهد که سرمايه اجتماعي و سرمايه فکري شرکتهاي مطالعه شده توانسته است تا در افزايش مزيت رقابتي آنها تاثير بگذارد.

 
كليد واژه: سرمايه فکري، سرمايه انساني، سرمايه ساختاري، سرمايه رابطه اي، سرمايه اجتماعي، مزيت رقابتي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها