پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 11:00 AM
10 : مدرس علوم انساني پاييز 1386; 11(3 (پياپي 52)):233-260. |
مزيت رقابتي: تبيين نقش سرمايه فکري و سرمايه اجتماعي (مطالعه موردي دو شرکت خودروساز ايراني) |
مشبكي اصفهاني اصغر*,قليچ لي بهروز |
* گروه مديريت، دانشگاه تربيت مدرس، تهران، ايران |
در اقتصاد مبتني بر دانش، محصولات و سازمانها بر اساس دانش زندگي مي کنند و مي ميرند، در اين ميان موفق ترين سازمانها آنهايي هستند که از اين دارايي ناملموس به نحو بهتر و سريع تري استفاده کنند. مطالعات نشان داده اند که برخلاف کاهش بازدهي منابع سنتي (مثل پول، زمين، ماشين آلات و غيره)، دانش در واقع منبعي براي افزايش عملکرد کسب و کار است. از ديدگاه استراتژيک، امروزه از سرمايه فکري به منظور خلق و افزايش ارزش سازماني استفاده مي شود و موفقيت يک سازمان به توانايي آن در مديريت اين منبع کمياب بستگي دارد، به علاوه يکي از قابليتهاي مهم سازماني که مي تواند به سازمانها در خلق و تسهيم دانش کمک بسيار کند و براي آنها در مقايسه با سازمانهاي ديگر «مزيت سازماني پايدار» ايجاد کند، سرمايه اجتماعي است. از اين رو، هدف مقاله حاضر بررسي نقش سرمايه فکري و سرمايه اجتماعي، در مزيت رقابتي دو شرکت خودرو ساز ايراني است. روش تحقيق، توصيفي و تحليلي است. جامعه آماري اين تحقيق نيز مديران شرکتهاي مطالعه شده مي باشند. نتايج حاصل از اين تحقيق نشا مي دهد که در اين دو شرکت بين سرمايه اجتماعي و سرمايه فکري رابطه مثبت و معناداري وجود دارد. به عبارت واضح تر با افزايش سرمايه اجتماعي، سرمايه فکري آنها افزايش يافته است. همچنين نتايج نشان مي دهد که سرمايه اجتماعي و سرمايه فکري شرکتهاي مطالعه شده توانسته است تا در افزايش مزيت رقابتي آنها تاثير بگذارد. |
كليد واژه: سرمايه فکري، سرمايه انساني، سرمايه ساختاري، سرمايه رابطه اي، سرمايه اجتماعي، مزيت رقابتي |
![]() |
نسخه قابل چاپ |