0

بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
جمعه 15 اردیبهشت 1391  10:42 AM

 3 : فصلنامه دانش انتظامي بهار 1389; 12(1 (مسلسل 46)):77-106.
 
بررسي علل و عوامل موثر در کاهش تصادفات جاده‌ اي ايران با استفاده ازمدل هاي رگرسيوني LR و CRT و GLM
 
پاك گوهر عليرضا,خليلي محدثه,صفارزاده محمود
 
 
 

تصادفات يکي از بزرگ ترين مشکلات سلامت عمومي در جهان است. اين در حالي است که بيشتر قربانيان جوان هستند و قبل از تصادف داراي سلامتي کامل بوده اند. اين مساله در کشور ايران با روند صعودي تعداد کشته شدگان و افزايش تعداد کاربران از راه هاي کشور و همچنين افزايش تعداد سفرها از اهميت افزون تري برخوردار است، همين امر بررسي مدل هاي متناسب براي شناسايي عوامل موثر ترافيكي را ناگزير مي نمايد. يکي از روش هاي پرکاربرد و مناسب را مي توان مدل هاي رگرسيوني دانست و به فراخور نوع داده هايي که در تصادفات جاده اي با آن سروکار داريم، مدل هاي رگرسيوني لجستيک(LR)  و رگرسيون کلاسه بندي درختي(CRT)  از مدل هاي مناسب براي اين بررسي به شمار مي آيند. به همين منظور در اين پژوهش كوشيده ايم با بهره گيري از روش هاي رگرسيوني LR و CRT و GLM و روش هاي آماري مانند جداول توافقي به تحليل علل و عوامل موثر در بروز يا شدت تصادفات بپردازديم.
اين عوامل به سه دسته عوامل انساني، راه و خودرو تقسيم مي شوند. هدف اصلي اين تحقيق عبارت است از: بررسي علل و عوامل موثر بر کاهش تصادفات جاده اي. جامعه آماري مورد نظر، تصادفات جاده اي رخ داده يا مستعد وقوع در كشور ايران است. نمونه آماري به اندازه 343 هزار و 82 فقره از تصادفات جاده اي است كه در سال 1385 رخ داده اند. روش نمونه گيري اين پژوهش، نمونه گيري خود انتخابي است. براي گردآوري اطلاعات از منابع داده هاي كام 114 كه دادگان تصادفات جاده اي به حساب مي آيد استفاده شده است. داده هاي مورد استفاده مربوط به تصادفات رخ داده در سال 1385 است كه افسران كارشناس تصادف، بررسي و كروكي آن ها را کشيده اند. اين پژوهش از نظر نحوه گردآوري داده ها، (ثبتي) كتابخانه اي و از لحاظ هدف و ماهيت موضوع مورد بررسي، از نوع «تحقيقات كاربردي» است. روش تحقيق از لحاظ حوزه تحقيقات اجتماعي «تحقيق توصيفي» و از نظر شيوه نگرش و پرداختن به مساله، توصيفي - تحليلي به حساب مي آيد. يافته هاي تحقيق نشان دادند که عامل انساني با 97.5 درصد سهم در اشتراک بين عوامل سه گانه، مهم ترين عامل و نسبت به ساير عوامل (مانند محيطي و خودرو) 49 درصد از کل عوامل و به همين ترتيب عامل محيطي 70.5 درصد سهم در اشتراک بين عوامل سه گانه نسبت به ساير عوامل، 36 درصد از کل عوامل را شامل مي شود. در اين پژوهش ريز فاکتورهاي عوامل سه گانه رده بندي و بخت و مخاطره هر يک در شدت تصادف (واژگوني خودرو) و احتمال مرگ راننده با روش هاي جداول توافقي، رگرسيون لجستيک، GLM و درختي اندازه گيري و توصيه هايي نيز براي بهبود عوامل موردنظر ارائه شده است.

 
كليد واژه: تصادفات جاده اي، رگرسيون لجستيک، رگرسيون درختي، رگرسيون، جداول توافقي، مخاطره شدت تصادف، بخت در تصادف غير منجر به فوت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها