پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391 11:35 PM
2 : فصلنامه خانواده پژوهي تابستان 1388; 5(18):139-158. |
|
نقش سبک هاي تربيتي والدين در شکل گيري انواع خودها و فاصله بين آن ها در فرزندان |
|
صادقي منصوره السادات*,انصاري نژاد فاطمه,فدايي زهرا,روبن زاده شرمين,ابراهيمي سيدمحسن |
|
* تهران،اوين، دانشگاه شهيد بهشتي، پژوهشكده خانواده |
|
پژوهش حاضر با هدف بررسي رابطه نقش پيش بيني کننده سبک هاي تربيتي والدين در چگونگي شکل گيري خودهاي واقعي، ايده آل و بايدي و نيز فاصله بين خودهاي واقعي با خودهاي ايده آل و بايدي در دختران و پسران دانشجو طراحي و اجرا گرديد.
بدين منظور تعداد 263 نفر دانشجو 136) پسر و 127 دختر( به عنوان نمونه غير احتمالي در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامه هاي روش تربيتي و مقياس خود گسستگي (مقياس اندازه گيري فاصله خودها) را تکميل نمودند.
نتايج تحليل داده ها با استفاده از تحليل هاي همبستگي نشان داد که بين نمرات انواع خودها و ابعاد محبت - طرد و کنترل - آزادي همبستگي معناداري وجود دارد. با استفاده از تحليل رگرسيون نشان داده شد که سبک هاي تربيتي استبدادي و طردکننده در مقايسه با ساير سبک ها معتبرترين پيش بيني کننده ها براي انواع خودها و فاصله خودها مي باشند، به نحوي که اين پيش بيني با شکل گيري خودهاي واقعي و ايده آل رابطه، منفي دارد. البته در پيش بيني شکل گيري خود بايدي با سبک تربيتي استبدادي جهت رابطه، مثبت و با سبک تربيتي طرد کننده منفي مي باشد. هم چنين سبک تربيتي استبدادي نقش پيش بيني کننده منفي در پيش بيني فاصله بين خودهاي واقعي و ايده آل و نقش پيش بيني کننده مثبت براي پيش بيني فاصله خودهاي واقعي و بايدي دارد.
در تبيين نتايج بدست آمده به نقش کيفيت ارتباطات به خصوص ارتباطات نزديک والد - فرزند و نيز نقش سبک هاي تربيتي والدين از طريق جامعه پذيري بر شکل گيري نظام خود و فاصله هاي مطلوب و نامطلوب بين انواع خودها اشاره شده است.
|
|
كليد واژه: سبک هاي تربيتي والدين، خود واقعي، خود ايده آل، خود بايدي، فاصله خودهاي واقعي و ايده آل، فاصله خودهاي واقعي و بايدي |
|
|
نسخه قابل چاپ
|