پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391 11:25 PM
6 : فصلنامه خانواده پژوهي تابستان 1389; 6(22):227-239. |
اثربخشي آموزش خانواده با استفاده از «تئوري سيستمي بوئن» بر تمايز يافتگي و كاركرد خانواده هاي داراي فرزند معتاد |
غفاري فاطمه*,رفيعي حسن,ثنايي ذاكر باقر |
* تهران، اوين، خيابان كودكيار، دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي |
پژوهش حاضر به منظور بررسي اثربخشي خانواده درماني سيستمي بوئن بر افزايش تمايزيافتگي و بهبود كاركرد خانواده هاي داراي فرزند معتاد انجام شده است. بر اساس مطالعات انجام شده افراد معتاد و خانواده هاي آن ها تمايزيافتگي پاييني دارند كه اين امر موجب بدكاركردي خانواده مي شود. اين مطالعه از نوع طرح هاي آزمايشي با پيش آزمون- پس آزمون همراه با گروه كنترل است. گروه نمونه اين پژوهش كه به طور داوطلبانه از ميان مراجعين مجرد معتاد و اعضاي خانواده هاي آن ها از 4 مركز درماني اعتياد انتخاب شدند، به صورت تصادفي در دو گروه آزمايش (5 خانواده 4 نفره) و كنترل (5 خانواده 4 نفره) جايگزين شدند. گروه آزمايش 8 جلسه 2 ساعته تحت خانواده درماني بر اساس تئوري سيستمي بوئن قرار گرفتند و در اين مدت گروه كنترل فقط درمان متعارف بهزيستي/ وزارت بهداشت را دريافت مي كردند. داده ها كه بر اساس پرسشنامه تمايزيافتگي و ابزار سنجش خانواده بدست آمده بود، با استفاده از آزمون تحليل كوواريانس مورد بررسي قرار گرفت و نشان داد كه خانواده درماني سيستمي بوئن موجب افزايش تمايزيافتگي و بهبود كاركرد افراد معتاد و اعضاي خانواده هاي آن ها مي شود. |
كليد واژه: خانواده درماني سيستمي بوئن، اعتياد، تمايزيافتگي، كاركرد خانواده |
نسخه قابل چاپ |