پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391 10:21 PM
2 : علوم و فناوري اطلاعات زمستان 1387; 24(2 (پياپي 56)):29-48. |
معرفت شناسي و رفتار اطلاع جويي: نتايج يك پژوهش كمي |
خسروجردي محمود* |
اين پژوهش بر آن بود تا چگونگي رفتار اطلاع جويي را در جامعه مورد پژوهش (158 نفر از دانشجويان کارشناسي ارشد دانشگاه تهران) بررسي کند و رابطه آن را با باورهاي معرفت شناختي دانشجويان ياد شده بيازمايد. روش پژوهش پيمايشي و از نوع توصيفي است. براي گردآوري داده ها از دو پرسشنامه استفاده گرديد که يکي ساخته محقق و ديگري پرسشنامه باورهاي معرفت شناختي شومر است. نتايج حاکي از آن است كه بين سازماندهي دانش و قضاوت ربط اطلاعات دانشجويان در سطح 0.05 رابطه معنادار مثبت و نيز بين سازماندهي دانش و بعد تخصيص زمان در سطح 0.001 رابطه مثبت و معناداري وجود دارد. افزون بر اين، بين بعد سرعت فراگيري و تاييد دانش پيشين در سطح 0.01 رابطه معنادار و منفي وجود دارد. بين ساير ابعاد باورهاي معرفت شناختي و ساير ابعاد رفتار اطلاع جويي رابطه اي معنادار مشاهده نگرديد. |
كليد واژه: اطلاع جويي، باورهاي معرفت شناختي، معرفت شناسي، دانشجويان، دانشگاه تهران |
![]() |
نسخه قابل چاپ |