پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391 10:19 PM
2 : علوم و فناوري اطلاعات بهار 1388; 24(3 (پياپي 57)):35-57. |
نقش ابعاد شخصيت در رفتار اطلاع جويي دانشجويان كارشناسي ارشد دانشگاه تهران در سال تحصيلي 86-1385 |
خسروجردي محمود*,علومي طاهره,نقشينه نادر,محسني نيك چهره |
* پژوهشگاه اطلاعات و مدارك علمي ايران |
اين پژوهش بر آن بود تا چگونگي رفتار اطلاع جويي در جامعه مورد پژوهش( 158نفر ) را بررسي كند و نقش عوامل شخصيتي را در رفتار اطلاع جويي آنان بيازمايد. ابزار اين پژوهش شامل دو پرسشنامه بود. روش پژوهش، توصيفي و از نوع همبستگي است و از تحليل همبستگي پيرسون و تحليل رگرسيون چندگانه براي تجزيه و تحليل داده ها استفاده گرديد. نتايج حاكي از آن است كه بين برونگرايي دانشجويان و قضاوت ربط، خلق انديشه هاي نوين، زمان به عنوان عامل انگيزش، و تلاش براي جستجوي اطلاعات رابطه اي مثبت و معنادار وجود دارد. بين گشودگي به تجربه و نيز وظيفه شناسي، با زمان اختصاص داده شده به جستجوي اطلاعات نيز رابطه اي مثبت و معنادار مشاهده شد. با توجه به نتايج، مي توان به طور كلي استنباط كرد كه بين ابعاد شخصيت با ابعاد رفتار اطلاع جويي دانشجويان كارشناسي ارشد رابطه معناداري وجود دارد. |
كليد واژه: رفتار اطلاع جويي، شخصيت، پنج عاملي، دانشجويان، كارشناسي ارشد، دانشگاه تهران |
![]() |
نسخه قابل چاپ |