0

بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  5:04 PM

 

 1 : روان شناسي باليني بهار 1390; 3(1 (پياپي 9)):1-8.
 
مقايسه بازداري در کودکان دبستاني داراي علايم و نشانه هاي اختلال سلوک با کودکان بهنجار
 
ربيعي ناژين*,دولتشاهي بهروز,باقري فريبرز
 
* دانشگاه آزاد، واحد علوم و تحقيقات، تهران، ايران
 
 

مقدمه: بازداري يکي از مولفه هاي مهم کارکردهاي اجرايي است که در مبتلايان به اختلال سلوک به عنوان يکي از عوامل مهم همبستگي (يا حتي علي) مطرح مي شود. تحقيقات مختلف، نتايج متناقضي در رابطه با نقايص کارکردهاي اجرايي در کودکان مبتلا به اختلال سلوک گزارش کرده اند. پژوهش حاضر به منظور مقايسه مولفه بازداري در کودکان داراي علايم و نشانه هاي اختلال سلوک با کودکان بهنجار اجرا شده است.
روش: با استفاده از پرسشنامه علايم مرضي کودک و آزمون ريون، نمونه اي به حجم 38 نفر (19 کودک مبتلا به اختلال سلوک و 19 کودک به عنوان گروه مقايسه) از بين پسران دبستاني با دامنه سني 11-8 سال انتخاب شدند. سپس با استفاده از دو آزمون عملکرد پيوسته و برو - بايست، مولفه بازداري در دو گروه مقايسه شد.
يافته ها: نتايج نشان داد که دو گروه در ميزان خطاي ارتکاب کاذب که شاخص بازداري است در هيچ يک از دو آزمون عملکرد پيوسته و برو - بايست تفاوت معناداري نداشتند. اما در مقياس زمان واکنش تفاوت دو گروه معنادار بود.
نتيجه گيري: اين پژوهش نشان داد که پس از کنترل اختلال نقص توجه - بيش فعالي، ميزان بازداري کودکان مبتلا به اختلال سلوک با همسالان بهنجار خود تفاوتي ندارد و احتمالا نقص در بازداري در مبتلايان به اختلال سلوک، نقش اساسي ندارد.

 
كليد واژه: اختلال سلوک، کارکردهاي اجرايي، بازداري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها