پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 9:33 PM
4 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي پاييز و زمستان 1380; 7(4-3 (22-21)):107-133. |
مقايسه عملكرد تحصيلي دانشجويان تربيت بدني نظام آموزشي از راه دور و حضوري |
فراهاني ابوالفضل,فردانش هاشم |
آموزش از راه دور يك نظام آموزشي است كه كشورهاي مختلف بنا به مقتضيات محلي، فرهنگي و اجتماعي خود از اين نظام در رشته ها و سطوح مختلف براي آموزش بهره مند شده اند. موضوع كيفيت عملكرد تحصيلي فراگيران آموزش از راه دور، در مقايسه با آموزش حضوري، يكي از مسائل مهم و مورد بحث متوليان اين نظام آموزشي است. اين مقاله به مقايسه عملكرد تحصيلي دانشجويان تربيت بدني دو نظام حضوري و راه دور ايران پرداخته است. به علاوه، در اين مطالعه، تاثير رفتار ورودي به واسطة سه متغير نمره نظري و عملي آزمون ورود به دانشگاه (كنكور)، معدل ديپلم متوسطه، و خودپنداري تحصيلي با عملكرد تحصيلي بررسي شده است. جامعه آماري اين پژوهش دانشجويان تربيت بدني كارشناسي در سال تحصيلي 79-1378 بوده و اطلاعات آن از طريق 8 پرسشنامه پاسخ بسته (240 سوال) و يك پرسشنامه خودپنداري تحصيلي گردآوري گرديده و پيشينه علمي آزمودنيها نيز از طريق سازمان سنجش آموزش كشور حاصل شده است. نتايج تحقيق نشان مي دهند كه دانشجويان نظام راه دور با پيشينه علمي ضعيفتري وارد دانشگاه مي شوند كه اين تفاوت از نظر آماري معني دار بوده است. همچنين مشاهده شد كه بين پيشينة علمي و عملكرد تحصيلي همبستگي مثبت و معني دار وجود دارد. نتايج نهايي پژوهش نشان مي دهند كه به رغم بيشتر بودن نمرات رفتار ورودي دانشجويان حضوري، دانشجويان نظام راه دور داراي عملكرد تحصيلي بهتري در دروس نظري با ماهيت علوم انساني و علوم پايه نسبت به گروه حضوري بوده اند و در دروس عملي نيز تفاوت معني دار آماري بين دو گروه آزمودني مشاهده نشده است. |
كليد واژه: |
![]() |
نسخه قابل چاپ |