پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 9:31 PM
2 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي بهار و تابستان 1381; 8(2-1 (24-23)):25-42. |
پيامدهاي حاصل از استفاده از اينترنت براي آموزش عالي: بررسي روانشناسي، اجتماعي اين پديده |
باقريان فاطمه* |
* موسسه پژوهش و برنامه ريزي آموزش عالي |
اين تحقيق تحولات رواني ـ اجتماعي در چگونگي استفاده از سيستم ارتباطات رايانه اي (اينترنت) براي ارتقاي آموزش دانشگاهي را بررسي مي كند. اين بررسي براساس اطلاعات جمع آوري شده از 3 مطالعه تنظيم شده است كه شامل مشاهده چگونگي استفاده از اينترنت براي تداوم بحث كلاسي و تبادل اطلاعات درسي (discussion groups) و مقايسه كلاس هايي با بيشترين و كمترين ميزان فعاليت در استفاده از ارتباطات رايانه اي مي باشد. مطالعه بعدي بررسي نگرش و انگيزه دانشجويان در استفاده از اينترنت است. نتايج حاصل از اين مطالعات نشان دهنده تعامل پيچيده فرايندهاي رواني ـ اجتماعي ـ سازماني استفاده كنندگان با فناوري هاي رايانه اي در زمينه آموزش هستند حاصل از سه تحقيق نشان داد كه از 2512 درس ارايه شده در دانشگاه ها فقط 574 درس (32درصد) از سيستم اينترنت و discussion groups براي تبادل اطلاعات و بحث هاي آموزشي استفاده كرده بودند از اين 574 كلاس فقط 164 كلاس (6.5 درصد) حداقل ده بار از طريق ارتباطات رايانه اي به بحث يا تبادل اطلاعات پرداخته بودند پرسش نامه ها نيز بر دلايل رواني ـ اجتماعي در عدم استقبال از اين فناوري براي آموزش اشاره مي كردند. مهمترين اين دلايل رايانه اي نداشتن وقت كافي و انگيزه و علاقه بود. نتايج همين دلالت بر اين دارند كه استفاده موثر از ارتباطات رايانه اي در ارائه آموزش بيشتر بستگي به زمينه هاي رواني ـ اجتماعي ـ سازماني استفاده كنندگان دارد تا به امكاناتي كه خود فناوري ارائه مي دهد. |
كليد واژه: |
![]() |
نسخه قابل چاپ |