پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 9:28 PM
5 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي پاييز 1381; 8(3 (25)):97-116. |
توسعه مبتني بر فناوري اطلاعات محور آينده نگري در نظام آموزشي كشور |
منتظر غلامعلي* |
* تهران-دانشگاه تربيت مدرس |
اگر بپذيريم با اختراع ماشين چاپ، انسان وارد کهکشان " گوتنبرگ " شد بايد اذعان داشت با اختراع راديو و امکان استفاده از امواج الکترومعناطيسى، انسان وارد کهکشان "مارکون" گرديده است. پيشرفت روزافزون فنّاوريهاى مخابراتي و بسترسازى مناسب آن براى انتقال سريع اطلاعات از يک سو و وابستگى شديد کليه چهارچوبها و مناسبات اجتماعى به اطلاعات از ديگر سو، موجد دوران نوينى در عرصه حيات اجتماعي شده است که از آن به "جامعه اطلاعاتي" ياد مى شود. ويژگيهاى اصلى اين جامعه، کوچک شدن جهان و تحقق دهکده جهانى و نيز گردش اطلاعات به منزله شريان اصلى حيات جامعه است. اين تحول شگرف که بحق انقلاب اطلاعاتي ناميده مى شود عرصه زندگى بشر و مناسبات آن را عميقاً تحت تأثير قرار داده و چهارچوبهاى کلاسيک توسعه را از "سرمايه محورى" به "دانش محورى" تغيير داده است. در اين ديدگاه "توليد" ، "فراورش" ، "توزيع " و "مصرف" اطلاعات اصلى ترين رکن جوامع را تشکيل مى دهند و پرواضح است زيرساخت اين توسعه، تأمين منابع نيروى انسانى و مهمترين خاستگاه برآوردن اين نياز، نظام آموزشى کشور است. بدين لحاظ نقش اين مهم در بسترسازى مناسب فرهنگى _ آموزشى براى تربيت نيروهاى خبره و کارآزموده در موضوع فنّاوري اطلاعات بيش از پيش نمايان مي گردد. |
كليد واژه: فناورى اطلاعات, نظام آموزشى, جامعه اطلاعاتى, اينترنت, توسعه. |
![]() |
نسخه قابل چاپ |