پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 9:20 PM
4 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي بهار و تابستان 1383; 10(2-1 (32-31)):91-130. |
آسيب شناسي آزمون ورودي دانشگاه |
مرديها سيدمرتضي* |
* دانشگاه علامه طباطبايي |
آزمون ورودي دانشگاه در ايران به شكلي كاملاً متمركز و با تكيه بر مهارت تستزني برگزار ميشود. تمايل دانشآموختگان دبيرستان براي ورود به دانشگاه دولتي به گونهاي است كه رقابتي دشوار را ناگزير ميكند. از مجموع آن شيوه برگزاري آزمون و اين تمايل براي تحصيلات دانشگاهي، وضعيتي به وجود آمده است كه تربيت نيروي متخصص و نيز افزايش سطح فرهنگ جامعه را از طريق دانشگاه به فعاليتي با كارآمدي كم و هزينه بالا تبديل كرده است. در مقاله حاضر با بررسي مشكلات شيوه جاري برگزاري كنكور، مجموعه راه حلهايي ارائه ميشود كه به طور پلكاني و به صورت گام به گام ميتواند به حذف عملي كنكور و كاهش مشكلات ناشي از رقابت دشوار آن منجر شود. خلاصه راهحل موردنظر، توزيع انواع تراكم است، از تراكم آموزشعالي در دانشگاه و به خصوص دانشگاه دولتي تا تراكم سنجش توانايي علمي داوطلبان در يك امتحان متمركز مبتني بر تست. روش تحقيق اين مقاله تحليل ثانوي دادههاي رسمي با اتكا به مصاحبه با كارشناسان بوده است. |
كليد واژه: |
![]() |
نسخه قابل چاپ |