0

بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  9:11 PM

 2 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي زمستان 1383; 10(4 (34)):25-54.
 
مهارتهاي فراشناختي و شناختي دانشجويان پزشكي و مهندسي پزشكي
 
روشنايي مهرناز*
 
* مؤسسه پژوهش و برنامه‎ريزي آموزش عالی
 
 

استعدادهاي فراشناختي به استعداد درك و كنترل مطلب مورد يادگيري گفته مي‏شود. در اين پژوهش مفهوم اصلي فراشناخت متشكل از دو عامل اصلي دانش شناخت و تنظيم شناخت، ارتباط آماري بين دانش شناخت و تنظيم شناخت و ارتباط بين دو عامل اصلي فراشناخت (دانش شناخت و تنظيم شناخت) با ارزشهاي تجربه شده عملكرد فراشناختي  و شناختي مورد بررسي قرار گرفته است.

 روش تحليل در اين پژوهش تحليل كواريانس، مورد خاص تحليل عامل تأييدي با استفاده از برنامه Amos است. آزمون نيكويي برازش براي دانشجويان پزشكي و مهندسي نشان داد كه اختلاف بين كواريانس‌هاي پيش‌بيني شده توسط مدل و نمونه‌هاي مشاهده شده معني‌دار نيست. بنابراين ، مدل دو عاملي (دانش شناخت و تنظيم شناخت) مناسب است. نتايج براي دانشجويان پزشكي و مهندسي پزشكي مشابه است. اين تشابه استواري دو آزمايش را نشان مي‌دهد. دو عامل با يكديگر همبستگي بالايي دارند. رابطة بين دانش شناخت و تنظيم شناخت با ارزشهاي تجربه شده عملكرد فراشناختي (استعداد تخمين نمره امتحاني پيش از امتحان پايان ترم و استعداد تخمين نمره امتحاني پس از امتحان پايان ترم) معني‌دار بود. رابطة معني‌دار بين دانش شناخت و عملكرد شناختي (نمره امتحان پايان ترم) براي دانشجويان دانشكده پزشكي و تنظيم شناخت و عملكرد شناختي (نمره امتحان پايان ترم) براي دانشجويان مهندسي نشان داد كه دانشجويان پزشكي با عملكرد بهتر از استعدادهاي ادراكي بالاتري برخوردارند و دانشجويان مهندسي با عملكرد بهتر از استعدادهاي تنظيمي بالاتري برخوردارند. يافته‌هاي تحقيق نشان داد كه اين دو گروه تلاش ذهني و رفتار ذهني متفاوت دارند، ولي استعدادهاي فرا شناختي‌شان تأثير چشمگيري در دستاوردهاي آموزشي‌شان دارد.

 

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها