پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 9:08 PM
1 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي بهار و تابستان 1384; 11(2-1 (36-35)):1-36. |
بررسي رابطه بين جو سازماني دانشگاه و مشاركت اعضاي هيات علمي در تصميم گيري هاي دانشگاهي |
مهرعلي زاده يداله*,سپاسي حسين,اميديان فرانك |
* دانشکده علوم تربيتي و روانشناختي دانشگاه شهيد چمران اهواز |
جو سازماني و مشاركت از جمله موضوعاتي هستند كه طي چند دهه اخير توجه صاحبنظران و علاقه مندان به رفتار فردي، گروهي و سازماني و دانشگاهي را به خود جلب كرده اند. در تحقيق انجام شده، ميزان مشاركت اعضاي هيات علمي و ارتباط آن با جو سازماني در دانشگاه مورد مطالعه براساس چارچوب نظري تدوين شده بررسي شده است. در اين خصوص، فرض شده است كه مشاركت اعضاي هيات علمي در چهار زمينه اصلي آموزشي، پژوهشي، مسائل هيات علمي و مسائل مديريتي صورت مي گيرد و ميزان مشاركت آنان متأثر از جو سازماني دانشگاه است. با استفاده از روش تحقيق همبستگي، 192 عضو هيات علمي با توجه به متغيرهاي گروه آموزشي، دانشكده (مهندسي، علوم پايه، رياضي و كامپيوتر، علوم آب، دامپزشكي، كشاورزي، تربيت بدني، علوم تربيتي و روانشناسي، اقتصاد و علوم اجتماعي، الهيات و ادبيات) و مرتبه علمي (استاد، دانشيار، استاديار و مربي) به صورت تصادفي انتخاب شدند. داده هاي تحقيق پس از جمع آوري براساس فرضيه هاي تحقيق و با استفاده از روش همبستگي پيرسون و رگرسيون گام به گام تحليل شدند. نتايج به دست آمده گوياي آن است كه: الف. مشاركت اعضاي هيات علمي در مسايل آموزشي، پژوهشي، همكاران و مديريت متوسط بوده است؛ ب. جو سازماني دانشگاه با توجه به خرده مقياسهاي صميميت، روحيه، مزاحمت، بي علاقگي، رفتار حمايتي، كناره گيري، نفوذ، سرپرستي نزديك مدير گروه در سطح قابل قبول است؛ ج. نتايج تحليل رگرسيون گام به گام بيانگر آن است كه به ترتيب اولويت توجه به روحيه، دوري از مزاحمت، كاهش بي علاقگي و رفتار كناره گيري مدير مي توانند در افزايش مشاركت اعضاي هيات علمي دانشگاه مؤثر باشند. |
كليد واژه: مشاركت، جو سازماني، اعضاي هيئت علمي و دانشگاه |
![]() |
نسخه قابل چاپ |