پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 9:07 PM
4 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي پاییز و زمستان 1384; 11(4-3 (38-37)):79-105. |
ارزشيابی عملكرد تحصيلی دانشجويان سهميهای و آزاد رشتههای علومانسانی (مطالعه موردی: پنج دانشگاه دولتی ايران) |
درتاج فريبرز,موسي پور نعمت اله |
اعطای امتياز ورود به دانشگاهها، به عنوان يکی از روشهای ایجاد عدالت آموزشی، موضوعی است که به صورت قانوني در ايران دنبال شده و اين پرسش را ايجاد كرده است که آثار آن بر کارايی درونی نظام آموزش عالی کشور چيست؟ به منظور پاسخگويی به اين پرسش، عملکرد تحصيلی1610 نفر از دانشجويان رشتههای علوم انسانی پنج دانشگاه تهران، زاهدان، علامه طباطبايی، شهيد باهنر و شاهد مورد بررسی قرار گرفت. نتايج به دست آمده نشان میدهد که متوسط تعداد واحد انتخاب شده توسط دو گروه از دانشجويان يکسان، اما عملکرد تحصيلی دانشجويان آزاد بالاتر از دانشجويان سهميه ای بوده است. دانشجويان سهميه ای ورودی در تعداد بيشتری از واحدهای درسی خود مردود و تعداد بيشتری اخراج شدهاند. بنابراين، میتوان گفت که اين گروه در عمل کارايی درونی نظام آموزش عالی کشور را کاهش داده و هزينه بيشتری را بر آن تحميل کرده اند. |
كليد واژه: |
![]() |
نسخه قابل چاپ |