پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 9:02 PM
4 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي تابستان 1385; 12(2 (40)):55-72. |
تاثير كنكور بر سلامت عمومي، عزت نفس و نشانه هاي اختلالات رواني راه نيافتگان به دانشگاه |
معتمدي شملزاري عبداله* |
* دانشگاه شهرکرد |
در حالي که به زعم اكثر افراد، اعم از متخصص و غيرمتخصص، تاثير منفي كنكور بر شرايط رواني راه نيافتگان به دانشگاه امري قطعي تلقي مي شود، برخي نيز معتقدند كه مشكل اصلي به نظام آموزشي و به طور مشخص به آموزش و پرورش برمي گردد، نه به كنكور. پژوهش حاضر با هدف بررسي تاثيرات كنكور بر شرايط رواني راه نيافتگان به دانشگاه اجرا شد. بر اساس اين هدف سطح سلامت عمومي، عزت نفس و نشانه هاي اختلالات رواني در بين راه نيافتگان به دانشگاه نسبت به دانش آموزاني كه هنوز در كنكور شركت نكرده اند و همچنين، پذيرفته شدگان در كنكور سنجيده شد. نتايج نشان داد كه سلامت عمومي راه نيافتگان به دانشگاه به طور معني داري پايين تر از سلامت عمومي دانش آموزاني بود كه هنوز در كنكور شركت نكرده بودند؛ بين سلامت عمومي پذيرفته شدگان در كنكور و راه نيافتگان به دانشگاه تفاوت معني داري وجود نداشت. همچنين، نتايج نشان داد كه از نظر نمرات عزت نفس، دانشجويان بالاترين وضعيت و پشت كنكوري ها پايين ترين وضعيت را داشتند و در نهايت بجز اضطراب در بقيه اختلالات اندازه گيري شده تفاوت معني داري بين ميانگين نمرات مربوط به راه نيافتگان به دانشگاه با دانش آموزان و دانشجويان وجود نداشت. |
كليد واژه: سلامت عمومي، عزت نفس، نشانه هاي اختلالات رواني و كنكور |
![]() |
نسخه قابل چاپ |