پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 9:02 PM
7 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي پاييز 1385; 12(3 (41)):17-37. |
بررسي رابطه سبک شناختي و سبک رهبري در ميان روساي دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي |
نورشاهي نسرين,يمني دوزي سرخابي محمد |
هدف از اين مطالعه بررسي رابطه سبك شناختي و سبك رهبري در ميان روساي دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي است. در اين پژوهش در خصوص چگونگي مديريت 30 نفر از روساي دانشگاهها و موسسات آموزش عالي مستقر در شهر تهران و 102 نفر از همكاران مستقيم ايشان مطالعه و به منظور گردآوري داده ها از دو پرسشنامه CSI فهرست سبك شناختي و پرسشنامه چند عاملي رهبري MLQ form 5x ويراست سوم استفاده شده است. تحليل داده هاي به دست آمده حاكي از آن است كه اغلب روساي مورد مطالعه به سبك شناختي تحليلي گرايش دارند و در بعدهاي تاثيرگذاري ايده الي و انگيزش الهام بخش [از ابعاد رهبري تحول گرا] امتياز بالا، اما در بعد ملاحظه فردي امتياز پايين كسب كرده اند؛ امتياز اكثر روساي مورد مطالعه در سبك رهبري تحول گرا پايين و متوسط و در سبك رهبري مراوده اي متوسط گزارش شده است. بين نمره سبك شناختي شهودي و بعد تاثيرگذاري ايده الي (صفات) و بين نمره سبك شناختي تحليلي با پاداش مشروط همبستگي مثبت و بين نمره سبك تحليلي و سبك رهبري رها شده همبستگي منفي مشاهده شد. به طور كلي، يافته هاي پژوهشي ضرورت تقويت ابعاد ملاحظه فردي و برانگيزندگي ذهني و نيز توجه به تقويت سبك شناختي شهودي و كل گرا را در ميان روساي دانشگاه هاي مورد مطالعه نشان داده است. |
كليد واژه: سبك شناختي، سبك رهبري، رهبري تحول گرا، رهبري مراوده اي و رهبري رها شده |
نسخه قابل چاپ |