پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 8:52 PM
1 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي پاييز 1386; 13(3 (45)):1-30. |
تحليل تابع توليد و كارايي بنگاه دانش با استفاده از روش تحليل مرز تصادفي توليد |
انتظاري يعقوب,طايي حسن,عرب مازاديزدي علي |
هدف از نگارش اين مقاله ارايه الگويي براي تبيين رفتار فني بنگاه دانش به عنوان توليد كننده دانش است. در اين خصوص، ابتدا رفتار فني بنگاه دانش به طور نظري تحليل و تابع توليدي براي آن معرفي شده است، آن گاه با استفاده از روش «تحليل مرز تصادفي توليد» و با بهره برداري از داده هاي توليد دانش در صنعت دانش ايران، تابع توليد بنگاه دانش و عوامل برونزاي موثر بر كارايي آن به طور تجربي مطالعه شده است. يافته هاي «تحليل مرز تصادفي توليد» حكايت از اين امر دارند كه برخلاف بنگاه هاي صنعتي، فرايند بنگاه دانش يك فرايند دو مرحله اي است. در مرحله اول دانش آشكار جديد از طريق تحقيق توليد مي شود؛ در مرحله دوم دانش آشكار جديد با دانش ضمني تركيب و به محصولات دانش تبديل مي شود و تجاري سازي صورت مي گيرد. در هر دو مرحله بازدهي نزولي نسبت به مقياس حاكم است. بر خلاف انتظار در مرحله توليد دانش آشكار عدم كارايي وجود ندارد، اما در فرايند تبديل دانش ميزان عدم كارايي بالاست. مالكيت، اندازه بنگاه دانش و همكاري تحقيقاتي با مراكز غير دانشگاهي، سرريزهاي دانش و مهارت هاي مديريت از جمله عواملي هستند كه كارايي بنگاه هاي دانش در مرحله تبديل دانش را تحت تاثير قرار مي دهند. |
كليد واژه: بنگاه دانش، تابع توليد دانش، بنگاه دانش بر، بنگاه مبتني بر دانش، مرز تصادفي توليد و كارايي فني |
نسخه قابل چاپ |