پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 8:43 PM
3 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي پاييز 1387; 14(3 (49)):45-67. |
نگرشهاي کارآفرينانه دانشجويان و موانع آن |
اميري علي نقي,مرادي يزدان* |
* دانشگاه جامع علمي - کاربردي |
پژوهش حاضر به منظور بررسي نگرشهاي کارآفرينانه دانشجويان و نيز شناسايي برخي موانع درون دانشگاهي اين نگرشها انجام شده است. نگرشهاي کارآفرينانه دانشجويان در پنج بعد توفيق طلبي، استقلال طلبي، اعتماد به نفس، خلاقيت و نوآوري و نيز ريسک پذيري قابل ارزيابي است. نتايج حاصل از تحقيق نشان مي دهد که ضريب همبستگي بين متغير وابسته؛ يعني «نگرشهاي کارآفرينانه دانشجويان» و متغيرهاي مستقل؛ يعني «عوامل درون دانشگاهي» شامل سبک مديريت، ويژگيهاي مدرسان، ويژگي نظام اداري - مالي، عملکرد کارکنان، ويژگيهاي دانشجويان، دسترسي به تجهيزات و امکانات آموزشي و ويژگي فضاي آموزشي و محتواي دروس به ترتيب عبارت اند از: 0.192، 0.295، 0.158، 0.194، 0.385، 0.082، 0.082 و 0.230. بنابراين، بجز دو عامل «دسترسي به تجهيزات و امکانات آموزشي» و «ويژگي فضاي آموزشي» که با نگرشهاي کارآفرينانه دانشجويان همبستگي ندارند، شش عامل ديگر داراي همبستگي با متغير وابسته اند. از طرفي، نتيجه آزمون علامت و فريدمن نشان مي دهد که چهار عامل سبک مديريت، محتواي دروس، نظام اداري - مالي و عملکرد کارکنان دانشگاه به ترتيب به عنوان مهم ترين موانع درون دانشگاهي نگرشهاي کارآفرينانه دانشجويان به حساب مي آيند. |
كليد واژه: موانع کارآفريني، نگرشهاي کارآفرينانه و دانشجو |
نسخه قابل چاپ |