پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 8:42 PM
4 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي زمستان 1387; 14(4 (50)):67-95. |
آينده انديشي درباره کيفيت آموزش عالي ايران؛ مدلي بر آمده از نظريه مبنايي (GT) |
فراستخواه مقصود* |
* گروه برنامه ريزي آموزش عالي، موسسه پژوهش و برنامه ريزي آموزش عالي |
در «جامعه دانش» کيفيت آموزش عالي و نظام علمي به مساله اي راهبردي براي بقا و توسعه و حاکميت سرزميني ملتها بدل شده است و بدون آن امکان اداره خوب کشور فراهم نمي آيد. آينده انديشي کيفيت در آموزش عالي ايران نياز به مدلي دارد که بر اساس آن امکان پايش کيفيت فراهم شود. روش «نظريه مبنايي» يا «نظريه برخاسته از داده ها» (GT) به ما کمک مي کند تا اين مدل را از ساختار دروني ارزشها، نگرشها و تجربه هاي زيسته کنشگران و ذينفعان نظام علمي ايران و شرايط و موقعيت خاص اين جامعه درک کنيم. بر اساس مدل به دست آمده، پديده اصلي اراده معطوف به بازي است؛ به عبارت ديگر، در اين مدل توضيح داده مي شود که ياران و ذينفعان آموزش عالي در چه شرايطي در بازي پايش کيفيت شرکت مي کنند. اطلاع رسانان، اين پديده را از طريق موجبات علّي آن توضيح مي دهند و بيان مي کنند که چه عواملي در فرايند شکل گيري اين بازي تاثير دارند و اين بازي در کدام زمينه و با چه ويژگيهايي و در چه شرايط محيطي صورت مي گيرد و چه عامليتها و کنشهايي (مداخلات و راهبردهايي) مي تواند در اين فرايند اثر بگذارد و چگونه اين فرايند به پيامدهايي که متضمن کيفيت آموزش عالي و نظام علمي است، منجر مي شود. |
كليد واژه: آموزش عالي ايران، ارزيابي کيفيت و نظريه مبنايي |
نسخه قابل چاپ |