پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 8:41 PM
5 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي بهار 1388; 15(1 (51)):99-120. |
تحليل استراتژي جستجوي نوآوري بنگاههاي صنعتي ايران در تعامل با نهادهاي علمي |
عباسي فرهاد*,حاجي حسيني حجت اله |
* سازمان پژوهشهاي علمي و صنعتي ايران، گروه آينده پژوهي و ارزيابي فناوري |
در اين مقاله فعاليتهاي حل مساله، که متضمن پالايش، ايجاد، به کارگيري مجدد ايده ها، اصلاح و حتي رد آگاهانه دانش فني موجود و قبلي توسط بنگاههاست، به عنوان «استراتژي جستجوي نوآوري» در نظر گرفته شده است. هدف اصلي اين پژوهش بررسي «ميزان تمايل» بنگاههاي صنعتي کشور به ايجاد ارتباط با نهادهاي علمي به ويژه دانشگاهها به عنوان منابع دانش جديد در فعاليتهاي نوآوري است. شناسايي عوامل موثر بر تصميم بنگاههاي صنعتي به منظور تعامل با نهادهاي مذکور از منظر استراتژي جستجوي نوآوري از ديگر اهداف اين پژوهش است. اطلاعات و داده هاي حاصل از نتايج پژوهشهاي ميداني براي تجزيه و تحليل و آزمون فرضيات پژوهش مورد استفاده قرار گرفته است. نتايج پژوهش حاکي است که بيش از نيمي از بنگاههاي صنعتي مورد مطالعه داراي ارتباط نسبتا ضعيف با نهاد هاي علمي اند و صرف داشتن واحد تحقيق و توسعه(R&D) و اختصاص درصدي از فروش براي فعاليتهاي R&D در بنگاههاي صنعتي به افزايش تمايل بنگاههاي مذکور به برقراري ارتباط و همکاري با نهادهاي علمي منجر نشده است، بلکه بنگاههايي که پژوهشگران بيشتري در واحدهاي R&D آنها شاغل بوده اند، ارتباط و تعامل نسبتا بهتري دارند. در مجموع، شدت ارتباط و تعامل با نهادهاي علمي در آن دسته از بنگاههاي صنعتي بالاست که از توانمندي بالايي در اجراي تحقيقات پايه برخوردار هستند. |
كليد واژه: جستجوي نوآوري، نهادهاي علمي، دانشگاه، مراکز تحقيقاتي، بنگاههاي صنعتي و ايران |
نسخه قابل چاپ |