پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 8:40 PM
5 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي تابستان 1388; 15(2 (52)):105-125. |
بررسي اثر تحصيلات عالي بر رشد اقتصادي بخشهاي اقتصادي در ايران |
عبدلي قهرمان*,ورهرامي ويدا |
* دانشكده اقتصاد، دانشگاه تهران |
در اين مقاله با استفاده از آمار و ارقام مربوط به سالهاي 86-1357، اثر تحصيلات عالي بر رشد اقتصادي و رشد بخشهاي اقتصادي ايران با تاکيد بر رشته هاي تحصيلي بررسي شده است. يک درصد افزايش در ذخيره (موجودي) تحصيلات عالي به 0.17 درصد افزايش در توليد واقعي اقتصاد منجر مي شود. يک درصد افزايش فارغ التحصيلان در علوم کشاورزي، مديريت و بازرگاني و فني و مهندسي به ترتيب به 0.07، 0.03 و 0.09 درصد افزايش در توليد واقعي منجر مي شود. يک درصد افزايش در تحصيلات عالي در گروه مديريت و بازرگاني، کشاورزي و مهندسي محصولات بخش صنعت را به ترتيب 0.13، 0.08، 0.20 درصد زياد مي کند. يک درصد افزايش در فارغ التحصيلان گروه کشاورزي، ادبيات و علوم انساني به ترتيب 0.047 و 0.05 درصد اثر مثبت در رشد ارزش افزوده بخش خدمات دارد. يک درصد افزايش در گروه مهندسي محصولات بخش کشاورزي را 0.14 درصد افزايش مي دهد. مهم ترين يافته اين تحقيق اين است که اندازه ضرايب پايين و معنا دارند. دلايل اصلي آن تفکيک تحصيل کرده ها بر اساس گروههاي آموزشي بوده است که در واقع، ضريب کل اثر اين افراد تجزيه شده است. دليل ديگر پايين بودن اين ضرايب به بهره وري پايين مربوط مي شود. بنابراين، در هدفگذاري رشد اقتصادي در بلند مدت کيفيت نيروي انساني و تخصيص منابع بين رشته هاي تحصيلي اهميت دارد. |
كليد واژه: رشد، رشد بخشهاي اقتصادي، منحني درآمد - تحصيل، سرمايه انساني |
نسخه قابل چاپ |