0

بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  8:36 PM

 6 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي زمستان 1388; 15(4 (54)):83-97.
 
تبيين نقشه نحوه دستيابي به دانش ضمني دانشکاران
 
حميدي زاده محمدرضا*,احمدي ندوشن عليرضا
 
* دانشكده مديريت و حسابداري، دانشگاه شهيد بهشتي
 
 

در جامعه فراصنعتى امروز، دانش يک منبع کليدى به شمار مي رود. از آنجا که قسمتى از دانش به وسيله سازمان و مابقى به وسيله افراد درونى مي شود، نظارت و کنترل بر فعاليت هاى دانشى بر خلاف فعاليت هاى توليدى دشوار است. در اين مقاله با بررسى موانع دستيابى به دانش ضمنى، راهکارهاى دستيابى به دانش دانشکاراني ارزيابى شده است که تحصيلات آموزش عالي دارند تا با اين شناخت بتوان به تبيين نقشه دستيابي به دانش ضمني دانشکاران دست يافت. براى گردآورى داده ها از نقشه يادگيري - تعميق استفاده شده است. اين نقشه هفت بخش دارد: يادگيري از طريق عمل، شبيه سازي، مقاله نويسي، مربيگري، پرورش توانمندي هاي ساخت و انتقال دانش، تصميم گيري بر پايه مدلسازي و تعميق يادگيري. متغير مداخله گر اين نقشه هوش هاي نه گانه دانشکاران است. ابزار گردآوري داده ها پرسشنامه اى سه بخشي با 68 گويه بوده است. جامعه آماري دانشکاران 357 نفر است که در واحدهاى برنامه ريزى و اطلاعات مديريت، تحقيق و توسعه، مهندسى عمومى و مهندسى فرايند شرکت ملي صنايع پتروشيمي مشغول به کار هستند. نمونه آماري بر اساس روش نمونه گيري تصادفي طبقه بندي شده 65 نفر است. تعيين اندازه کاربري هر يک از بخش هاي نقشه يادگيري - تعميق از دستاوردهاي اين پژوهش است. دستاورد ديگر آن، تعيين ميزان اثربخشي هر يک از بخش ها براي نيل به دانش ضمني است.

 
كليد واژه: نقشه دانشي، دانش ضمني، دانش سازماني، مدل يادگيري - تعميق، انواع هوش
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها