0

بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  8:36 PM

 5 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي زمستان 1388; 15(4 (54)):63-82.
 
بررسى موانع بين المللي برنامه هاي درسي دانشگاه ها و موسسات آموزش عالى از ديدگاه اعضاى هيات علمى (مورد دانشگاه شهيد بهشتي)
 
فتحي واجارگاه كورش*,زارع عذرا,يمني دوزي سرخابي محمد
 
* دانشكده روانشناسي و علوم تربيتي، دانشگاه شهيد بهشتي
 
 

هدف از اين پژوهش شناسايي موانع بين المللي کردن برنامه درسي آموزش عالي از ديدگاه اعضاى هيات علمى است. علاوه بر اين پرسش اصلى، پاسخگويى به سوالات فرعى مرتبط با موانع فرهنگي، موانع مربوط به روش تدريس، موانع مربوط به محتوا، موانع انساني، موانع ساختارى، موانع تجهيزاتي و موانع سياسي نيز مدنظر بوده است. براى يافتن پاسخ اين پرسش ها از يک پرسشنامه 44 سوالى بر مبناى مقياس ليکرت در ارتباط با هشت موضوع اصلى مندرج در سوالات فرعى استفاده شده است. اين پ‍ژوهش از نوع توصيفى و آزمون هاى آمارى مورد استفاده در آن تي تک نمونه اي، تي مستقل، تحليل واريانس يک طرفه و آزمون فريدمن است. با توجه به نتايج اين تحقيق، بين پاسخهاى ارايه شده اغلب هماهنگى وجود دارد و بعضا تفاوتهايى هم مشاهده مي شود. يافته هاى تحقيق بيانگر آن است که اعضاى هيات علمى عوامل فرهنگي، انساني، سياسي، ساختارى، تجهيزاتي، محتوايى و روش تدريس را به عنوان موانع بين المللى سازى برنامه هاى درسى مي دانند. همچنين، تجزيه و تحليل داده ها در قالب آزمون تى مستقل بر اساس جنسيت نشان داد که جنسيت بر موانع بين المللى سازى اثرگذار نيست و تجزيه و تحليل داده ها در قالب آزمون تحليل واريانس يک طرفه بر اساس گروه آموزشى نشان داد که بين نظرهاى اعضاى هيات علمي به تفکيک گروه آموزشي آن ها در خصوص موانع بين المللي کردن برنامه درسي تفاوت وجود دارد.

 
كليد واژه: بين المللي سازي، برنامه هاي درسي آموزش عالي، موانع
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها