پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
جمعه 1 اردیبهشت 1391 4:44 PM
5 : پژوهش در نظام هاي آموزشي پاييز و زمستان 1387; 2(5):101-121. |
ارائه الگوي مفهومي بهسازي اعضاي هيات علمي دانشگاه ها و مراکز آموزش عالي |
نوه ابراهيم عبدالرحيم,پوركريمي جواد |
اعضاي هيات علمي به عنوان رکن اساسي دانشگاه ها و مراکز آموزش عالي و به عنوان بازوي اجرايي رسالت سه گانه دانشگاه ها (آموزش، تحقيق و ارائه خدمات) محسوب مي شوند و توجه به آنان به منزله توجه به سرمايه انساني در آموزش عالي و در راستاي محقق شدن اين رسالت است. براي نگهداشت اعضاي هيات علمي، در نظر گرفتن برنامه بهسازي به عنوان يکي از مهم ترين برنامه هاي دانشگاهي به حساب مي آيد. هدف اصلي اين پژوهش، شناخت ابعاد مختلف بهسازي اعضاي هيات علمي است. با توجه به بديع بودن موضوع بهسازي هيات علمي در ايران و فقر منابع علمي و پژوهشي در اين زمينه، روش پژوهش از نوع روش مطالعه اسنادي است. محققان با استفاده از منابع معتبر علمي منتشرشده در پايگاه هاي اطلاع رساني، سعي در معرفي اين موضوع و ارائه الگوي مفهومي در رابطه با بهسازي هيات علمي مي کنند. يافته هاي تحقيق که از تحليل و طبقه بندي اطلاعات گردآوري شده به دست آمده است، نشان مي دهد براي شناخت بهسازي هيات علمي مي توان حداقل به سه وجه يا سه بعد توجه کرد که عبارت اند از: بعد بهسازي حرفه اي، بعد بهسازي سازماني و بعد بهسازي فردي. نتيجه اينکه براي درک بهتر موضوع بهسازي هيات علمي شناخت عوامل تشکيل دهنده آن ضروري است. براي دستيابي به اين مهم، تحليلي از جايگاه اعضاي هيات علمي در مقام شغل و حرفه، موقعيت سازماني و در نهايت ويژگي هاي فردي مي تواند شناخت نسبتا جامعي را فراهم آورد که اين شناخت در قالب الگوي مفهومي ارائه مي شود. |
كليد واژه: اعضاي هيات علمي، بهسازي هيات علمي، الگوي مفهومي، بهسازي حرفه اي، بهسازي سازماني، بهسازي فردي |
نسخه قابل چاپ |