پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
جمعه 1 اردیبهشت 1391 4:43 PM
2 : پژوهش در نظام هاي آموزشي پاييز و زمستان 1387; 2(5):25-47. |
تاثير آموزش راهبردهاي يادگيري بر گرايش هدف دانش آموزان پايه اول دوره متوسطه |
علي اقدم اصغر,دلاور علي,حسيني سيدمحمد |
در اين پژوهش، اثربخشي آموزش راهبردهاي يادگيري بر گرايش هدف دانش آموزان پايه اول دوره متوسطه نشان داده مي شود. نمونه پژوهش را 80 نفر دانش آموز دختر و پسر پايه اول دوره متوسطه تشكيل مي دهند. نمونه پژوهش مورد نظر، از چهار گروه تشكيل شد كه دو گروه آزمايشي دانش آموزان دختر و پسر پايه اول دوره متوسطه و دو گروه شاهد (گواه) از دانش آموزان دختر و پسر پايه اول دوره متوسطه شهرستان ماكو بود؛ و براي انتخاب نمونه از روش نمونه گيري خوشه اي دو مرحله اي استفاده شد. ابتدا از بين دبيرستان هاي دختر و پسر هر كدام، يك دبيرستان انتخاب شد، و از دبيرستان هاي انتخاب شده چهار كلاس پايه اول كه يك كلاس به عنوان گروه آزمايشي دانش آموزان دختر و يك كلاس به عنوان گروه آزمايشي دانش آموزان پسر پايه اول دوره متوسطه و يك كلاس به عنوان گروه شاهد (گواه) از دانش آموزان دختر و يك كلاس به عنوان گروه شاهد (گواه) از دانش آموزان پسر پايه اول دوره متوسطه انتخاب شد. و از هر كلاس به تعداد 20 نفر به عنوان نمونه در پژوهش حاضر در نظر گرفته شده است. پژوهش، بر حسب نحوه گردآوري داده ها از نوع تحقيقات آزمايشي و طرح اين پژوهش از نوع طرح چهار گروهي است. داده ها با استفاده از پرسشنامه حالت فراشناختي، پرسشنامه معيارهاي جهت گيري انگيزشي «نيکولز» و همکاران در موقعيت هاي پيش آزمون و پس آزمون جمع آوري شد. داده ها با استفاده از روش هاي آماري (MANCOVA و (ANCOVA تحليل شد. يافته هاي پژوهش نشان داد كه آموزش راهبردهاي شناختي و فراشناختي بر تكليف درگيري دانش آموزان تاثير دارد ولي بر خود درگيري و تكليف گريزي تاثير ندارد و اثر آموزش راهبردهاي شناختي و فراشناختي بر نوع گرايش هدف دانش آموزان دختر و پسر متفاوت است. براي تبيين يافته هاي حاصل از تجزيه و تحليل داده هاي اين پژوهش، سوال هاي مطرح شده در قالب تاثير آموزش راهبردهاي يادگيري بر گرايش هدف مورد بحث قرار گرفته است و در نهايت محدوديت هايي مطرح شده است. |
كليد واژه: راهبردهاي يادگيري، راهبردهاي شناختي، راهبردهاي فراشناختي، گرايش اهداف |
نسخه قابل چاپ |