پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
جمعه 1 اردیبهشت 1391 4:43 PM
5 : پژوهش در نظام هاي آموزشي بهار 1389; 4(8):109-134. |
كاربرد روش هاي هزينه يابي بر مبناي فعاليت و سنتي در محاسبه قيمت تمام شده آموزش دانشجويان |
عباسي ابراهيم,صابري محمود |
اين پژوهش، به معرفي و كاربرد روش هزينه يابي بر مبناي فعاليت براي محاسبه قيمت تمام شده دانشجويان در نظام آموزش عالي مي پردازد. هدف از اين پژوهش، محاسبه و تخصيص سربار به روش هاي هزينه يابي بر مبناي فعاليت و روش سنتي در تعيين قيمت تمام شده آموزش دانشجويان گروه هاي حسابداري و فني و مهندسي دانشگاه آزاد اسلامي واحد آزادشهر در سال تحصيلي 86- 1385 است. با استفاده از مدل رگريسون سربار به روش هزينه يابي بر مبناي فعاليت براي هر گروه آموزشي تخصيص يافت و سپس با نتايج روش سنتي تخصيص سربار مقايسه شد. براي اين منظور، از آزمون Tبراي دو گروه وابسته و آزمون رتبه اي علامت ويلكاكسون استفاده شد. نتايج نشان داد كه قيمت تمام شده رشته هاي تحصيلي در هر دو گروه آموزشي به روش هزينه يابي بر مبناي فعاليت كمتر از روش سنتي است. ميزان تخصيص سربار غير مستقيم در بين همه رشته هاي تحصيلي در روش سنتي، بيشتر از روش هزينه يابي بر مبناي فعاليت است. به علاوه، بين قيمت تمام شده و متوسط شهريه هر دانشجو در گروه هاي آموزشي، به دو روش تفاوت معنا داري وجود دارد؛ به طوري كه در همه رشته هاي تحصيلي، خالص منافع حاصل از روش هزينه يابي بر مبناي فعاليت بيشتر از روش سنتي است. |
كليد واژه: هزينه يابي بر مبناي فعاليت، تخصيص سربار غيرمستقيم، روش سنتي، محرك هزينه، هزينه هاي غيرمستقيم، قيمت تمام شده آموزش دانشجويان |
نسخه قابل چاپ |