پاسخ به:مقالات مهندسي سطح و عمليات حرارتي
دوشنبه 28 فروردین 1391 8:39 PM
يوسف زاده بابك، ثابت مهدي |
سمينار ملي مهندسي سطح و عمليات حرارتي 1385;ارديبهشت 1385(7) |
کلید واژه: |
خلاصه:
احداث پل ميان گذر بزرگ راه شهيد كلانتري ارتباط مركز دو استان آذربايجان شرقي و آذربايجان غربي را از طريق آب راه درياچه اروميه نزديك تر خواهد نمود در طرح مزبور، نگه داري پل توسط ستون هاي فولادي در نظر گرفته شده است مشاهده پديده خوردگي در شناورهاي موجود در درياچه و ستون هاي پل تخريب شده قبلي سبب گرديد كه موضوع خوردگي قطعات فولادي در محيط خورنده آب درياچه اروميه دقيقتر مورد مطالعه قرار گيرد. فولاد به كار رفته درستون هاي پل ازجنس فولاد دريايي EN10225 مي باشد، نتايج حاصل از آزمايش هاي انجام شده براي اندازه گيري نرخ خوردگي فولاد مزبور در محيط آب درياچه اروميه نشان مي دهد كه سرعت خوردگي اين فولاد در حد يك دهم ميلي متر در سال مي باشد، البته اين مقدار در فصول مختلف سال به دليل اختلاف دماي آب درياچه و غلظت اكسيژن حل شده و همچنين يون هاي محل ول تغيير مي كند. حفاظت كاتدي يك روش مناسب براي جلوگيري از خوردگي اين نوع سازه هاي فولادي در محيط هاي دريايي مي باشد. در اين تحقيق سعي شده است ميزان دانسيته جريان لازم جهت دست يابي به پتانسيل حفاظت مورد نظر در فصل مشترك فولاد-آب دريا تعيين شود و همچنين تاثير فاكتورها مهم دما، غلظت اكسيژن محلول، صافي سطح با گذشت زمان بر دانسيته جريان حفاظتي در محيط آب درياچه بررسي شود. |