پاسخ به:مقالات روانشناسی
جمعه 22 اردیبهشت 1391 7:13 PM
2 : مطالعات روانشناسي تربيتي پاييز و زمستان 1388; 6(10):19-34. |
پيش بيني عملکرد تحصيلي درس رياضي از طريق باورهاي انگيزشي (خودکار آمدي، ارزش گذاري دروني و اضطراب امتحان) |
برومند رضا*,شيخي فيني علي اكبر |
هدف پژوهش حاضر بررسي ميزان رابطه و توان پيش بيني مولفه هاي سه گانه باورهاي انگيزشي (خودکار آمدي، ارزش گذاري دروني و اضطراب امتحان) در ارتباط با عملکرد درس رياضي دانش آموزان مقطع راهنمايي بود. نمونه پژوهش شامل تعداد 300 نفر از دانش آموزان (153 نفر از دختران و 147 نفر از پسران) پايه هاي اول، دوم و سوم راهنمايي بود که به شيوه نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي انتخاب و به بخش باورهاي انگيزشي پرسشنامه راهبردهاي انگيزشي براي يادگيري (MSLQ) پاسخ دادند. نمرات پاياني درس رياضي در خرداد ماه نيز به عنوان متغير ملاک، از دفاتر امتحانات مدرسه استخراج گرديد. نتايج تحقيق نشان داد که کليه مولفه هاي باورهاي انگيزشي با عملکرد تحصيلي درس رياضي رابطه معناداري داشته اند. نتايج تحليل رگرسيون چندگانه نشان داد که اضطراب امتحان و ارزش گذاري دروني درس رياضي بيشترين توان پيش بيني عملکرد تحصيلي درس رياضي را دارند. نتايج اين پژوهش با نتايج ساير پژوهش هاي انجام شده که رابطه بين مولفه هاي باورهاي انگيزشي با عملکرد تحصيلي را نشان داده اند، همسو؛ اما از اين جهت که در ساير تحقيقات انجام پذيرفته شده، مولفه خودکار آمدي را به عنوان بهترين پيش بيني کننده عملکرد تحصيلي معرفي کرده اند، متفاوت است. |
كليد واژه: باورهاي انگيزشي، خودکارآمدي، ارزش گذاري دروني، اضطراب امتحان، عملکرد تحصيلي درس رياضي |
نسخه قابل چاپ |