پاسخ به:مقالات روانشناسی
جمعه 22 اردیبهشت 1391 7:10 PM
2 : مطالعات روانشناسي تربيتي بهار و تابستان 1389; 7(11):27-44. |
مهارت هاي اجتماعي- هيجاني کودکان پيش از دبستان: يک مقايسه جمعيت شناختي |
دادستان پريرخ,عسگري علي*,رحيم زاده سوسن,بيات مريم |
* دانشگاه تهران |
اين پژوهش با هدف بررسي رابطه بين مهارت هاي اجتماعي- هيجاني کودکان با سن و جنس آنها و نيز اشتغال مادران در يک گروه نمونه به حجم 712 کودک 6- 4 ساله (358 دختر، 367 پسر) مهدکودک ها و مراکز پيش دبستاني تهران انجام شد. مادران گروه نمونه نسخه فارسي پرسشنامه غربالگري اختلالات اجتماعي/ هيجاني پيش دبستاني (ميلر، مايشي و ميلر، 1997؛ دادستان و ديگران، 1389) را تکميل کردند. نتايج تحليل هاي آماري نشان داد که دختران در مهارت هاي اجتماعي، مهارت هاي ارتباطي، مهارت هاي زندگي روزمره و رفتارهاي سازش نايافته- فزون کنش نسبت به پسران نمره بهتري کسب کردند. کودکان 6- 5 ساله نيز در مقايسه با کودکان 4 -5 ساله در رفتارهاي سازش نايافته/ فزون کنشي و نيز مهارت هاي زندگي روزمره نمره بيشتري به دست آوردند. کودکاني که مادران شاغل داشتند، نسبت به کودکان داراي مادران خانه دار، نمره بالاتري در مهارت هاي ارتباطي کسب کردند. استلزام هاي مربوط به درک رفتارهاي کودکان و نيز برنامه ريزي هاي آموزشي و تربيتي بر پايه يافته هاي اين مطالعه مورد بحث قرار گرفت. |
كليد واژه: مهارت هاي اجتماعي- هيجاني، کودکان پيش دبستاني، تفاوت هاي جنسي |
نسخه قابل چاپ |