0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی
جمعه 22 اردیبهشت 1391  7:09 PM

 6 : مطالعات روانشناسي تربيتي پاييز و زمستان 1389; 7(12):113-130.
 
بررسي رابطه بين درونگرايي- برونگرايي و منبع کنترل با پيشرفت تحصيلي در دانش آموزان دختر
 
ياسمي نژاد پريسا*,دبير مريم,گل محمديان محسن
 
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد دزفول
 
 

هدف پژوهش حاضر، بررسي رابطه بين درونگرايي- برونگرايي و منبع کنترل با پيشرفت تحصيلي در دانش آموزان دختر مقطع سوم راهنمايي و طرح پژوهش از نوع همبستگي بود. جامعه آماري شامل کليه دانش آموزان دختر پايه سوم راهنمايي شهرستان اسلام آباد غرب در سال تحصيلي 90-89 بود. نمونه مورد مطالعه 280 نفر از دانش آموزان بود که با روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شدند.
آزمون شخصيتي نوجوانان آيزنک، مقياس منبع کنترل راتر و معدل نيمسال اول دانش آموزان در سال تحصيلي 90-89 جهت جمع آوري داده هاي مورد نياز به کار گرفته شد و از روش هاي آماري ضريب همبستگي پيرسون، رگرسيون تک متغيره و آزمون t براي گروه هاي مستقل، جهت تجزيه و تحليل داده ها استفاده شد.
نتايج حاصل از تجزيه و تحليل داده ها فرض وجود رابطه بين منبع کنترل دروني و پيشرفت تحصيلي با 0.99 اطمينان را تاييد، ولي رابطه معناداري بين درونگرايي و برونگرايي و پيشرفت تحصيلي به دست نيامد. ديگر يافته ها نشان داد که بين دانش آموزان درونگرا و برونگرا از نظر منبع کنترل تفاوت معناداري وجود ندارد
.

 
كليد واژه: درونگرايي- برونگرايي، منبع کنترل، پيشرفت تحصيلي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها