پاسخ به:مقالات روانشناسی
جمعه 22 اردیبهشت 1391 7:08 PM
3 : مطالعات روانشناسي تربيتي پاييز و زمستان 1389; 7(12):47-70. |
رابطه سبک هاي اسنادي با افسردگي و عملکرد تحصيلي در دانش آموزان دختر پايه پنجم ابتدايي شهرستان اهواز |
شهني ييلاق منيجه*,جليل زاده ناهيد,مكتبي غلام حسين |
* دانشكده علوم تربيتي و روان شناسي، دانشگاه شهيد چمران، اهواز |
پژوهش حاضر با هدف تعيين رابطه سبک هاي اسنادي با افسردگي و عملکرد تحصيلي انجام شد. جامعه آماري در اين تحقيق تمام دانش آموزان پايه پنجم ابتدايي شهر اهواز و نمونه پژوهش شامل 400 نفر از دانش آموزان دختر پايه پنجم ابتدايي شهر اهواز بودند، که بر اساس نمونه گيري تصادفي مرحله اي انتخاب شدند. در اين تحقيق از دو پرسشنامه سبک هاي اسنادي کودکان و افسردگي کودکان استفاده شد و ويژگي هاي روان سنجي آنها نيز مورد بررسي قرار گرفت که در حد مطلوب ارزيابي گرديد روش هاي آماري به کار گرفته شده در اين پژوهش، همبستگي ساده و رگرسيون چند متغيري بودند که نشان دهنده روابط معني دار بين متغيرهاي مورد بررسي است. نتايج نشان داد که اسناد رويدادهاي منفي به عوامل پايدار، کلي و دروني و اسناد رويدادهاي مثبت به عوامل بيروني، ناپايدار و جزئي افسردگي را پيش بيني مي کنند. همچنين، اسناد رويدادهاي منفي به عوامل ناپايدار و جزئي، با عملکرد تحصيلي بالا رابطه داشت و اسناد رويدادهاي مثبت به عوامل پايدار و کلي با عملکرد تحصيلي بالا همراه بود. |
كليد واژه: سبک هاي اسنادي، افسردگي، عملکرد تحصيلي، دانش آموزان |
نسخه قابل چاپ |