پاسخ به:مقالات روانشناسی
جمعه 22 اردیبهشت 1391 7:08 PM
7 : مطالعات روانشناسي تربيتي بهار و تابستان 1390; 8(13):143-165. |
بررسي پايايي و روايي مقياس اضطراب هستي در بين دانش آموزان مقطع متوسطه استان ايلام |
هومن حيدرعلي*,رضايي نورمحمد,رضايي علي محمد,شهرياراحمدي منصوره,براتيان اول مسعود |
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تهران مرکزي |
به منظور بررسي پايايي و روايي مقياس اضطراب هستي (گود و گود،) نمونه اي متشکل از 226 دانش آموز دختر و 274 دانش آموز پسر به روش نمونه گيري چند مرحله اي از بين دانش آموزان مقطع متوسطه استان ايلام انتخاب شدند و از آنها خواسته شد که به مقياس اضطراب هستي و مقياس اضطراب اجتماعي پاسخ دهند. پايايي ابزار پژوهش با روش هماهنگي دروني (آلفاي کرونباخ) و بازآزمايي به ترتيب برابر 0.86 و 0.80 به دست آمد. همچنين به منظور بررسي روايي همگرايي، همبستگي بين مقياس اضطراب هستي و مقياس اضطراب اجتماعي محاسبه شد که اين همبستگي برابر 0.53 بود. افزون بر اين، بيشترين همبستگي مقياس اضطراب هستي با عامل بي هدف بودن کارها(r=0.66) و کمترين همبستگي آن با عامل عدم علاقه نسبت به انجام کارها(r=0.33) به دست آمد. تحليل اکتشافي و چرخش عامل ها به شيوه وريمکس نشان داد که ساختار نظري مقياس از پنج عامل: بي هدف بودن کارها، بي ارزش بودن معناي زندگي، عدم توانايي در متقاعد کردن ديگران، عدم علاقه نسبت به انجام کارها و عدم احساس مسووليت نسبت به ديگران تشکيل شده است و روي هم 38.19 درصد واريانس کل مقياس را تبيين مي کند. |
كليد واژه: پايايي، روايي، اضطراب، مقياس اضطراب هستي |
نسخه قابل چاپ |