پاسخ به:مقالات روانشناسی
جمعه 22 اردیبهشت 1391 10:41 AM
3 : مطالعات روان شناختي بهار و تابستان 1385; 2(2-1):33-49. |
|
بررسي عوامل روان شناختي اقدام به خودكشي در دانشجويان ايراني |
|
حسينايي علي,مرادي عليرضا,پژومند عبدالكريم |
|
|
هدف اين پژوهش بررسي عوامل روان شناختي در اقدام به خودکشي دانشجويان بود. عوامل روان شناختي شامل نشانه هاي اختلالات باليني اضطراب، بدني شکل، دو قطبي- آشفتگي، افسرده خويي، وابستگي به الکل، وابستگي دارويي، اختلال هذياني، افسردگي اساسي و پارانوييد بودند.
پژوهش حاضر مطالعه اي پس رويدادي بود که با روش پرسش نامه اي انجام شد. پرسش نامه باليني چند محوري ميلون 2 (MCMI-II) همراه با پرسش نامه اطلاعات جمعيت شناختي توسط 30 نفر از دانشجويان اقدام کننده به خودکشي که با 30 نفر دانشجوي عادي در متغيرهاي سن، جنس، وضعيت تاهل، رشته تحصيلي و سال تحصيل همتا شده بودند، تکميل گرديد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.
يافته ها نشان داد که دانشجويان اقدام کننده به خودکشي در نشانه هاي اختلالات باليني شامل اضطراب، بدني شکل، دو قطبي- آشفتگي، افسرده خويي، وابستگي به الکل، وابستگي دارويي، اختلال هذياني، افسردگي مهاد و پارانوييد با دانشجويان عادي تفاوت معناداري داشتند و ميانگين نمرات دانشجويان اقدام کننده به خودکشي در نشانه هاي اين اختلالات بالاتر از دانشجويان عادي بود.
نتايج حاکي از اين بود که عوامل روان شناختي نقش مهمي در اقدام به خودکشي دانشجويان ايفا مي کند. از طريق بررسي وضعيت روان شناختي دانشجويان مي توان افراد در معرض خطر را تشخيص داد و اقدامات لازم را در خصوص پيشگيري از خودکشي به عمل آورد. علاوه بر اين با ارتقا بهداشت رواني دانشجويان مي توان خطر اقدام به خودکشي را کاهش داد.
|
|
كليد واژه: اقدام به خودكشي، دانشجويان، عوامل روان شناختي، علايم اختلالات باليني، پرسش نامه باليني چند محوري ميلون 2 |
|
|
نسخه قابل چاپ
|