پاسخ به:مقالات روانشناسی
جمعه 22 اردیبهشت 1391 10:30 AM
1 : مطالعات روان شناختي تابستان 1387; 4(2):9-25. |
مقايسه عملكرد دختران و پسران در خرده آزمونهاي ساختار هوش ميكر و اعتباريابي اين مجموعه آزمونها |
محمدزاده جهانشاه*,عريضي حميدرضا |
* دانشگاه ايلام |
پژوهش حاضر به منظور مقايسه عملكرد دختران و پسران در خرده آزمونهاي شناختي، معنايي- نمادي آزمون ميكر در دانش آموزان پايه هاي سوم تا پنجم ابتدايي انجام شد. نمونه پژوهش 292 دانش آموز دختر و پسر را شامل بود. آزمون ساختار هوش ميكر 5 خرده آزمون، معنايي- نمادي است كه بر اساس الگوي چند عاملي و شناخته شده هوش گيلفورد (1959) ساخته شده است. يافته هاي مرتبط با تحليل واريانس چند متغيري نشان داد كه تفاوت معني داري ميان پسران و دختران در خرده آزمونهاي ميكر وجود دارد (001/ (P<?همچنين نتيجه تحليل واريانس معمولي دوگروه در متغيرهاي cmr, cmu, css, csr و cms نشان داد كه در بيشتر خرده آزمونها تفاوت ميان دختران و پسران معني دار است ((P<0/001، اما در بعضي خرده آزمونها اين تفاوت معني دار نيست. براي روايي ملاك از روش روايي همزمان استفاده شد، به اين ترتيب بين خرده آزمونهاي آزمون ميكر و ارزيابي معلم از دانش آموز رابطه معني داري وجود داشت (001/ (p<?نتايج داده هاي توصيفي نشان داد كه ميانگين هاي پسران در همه خرده آزمون ها بالاتر از دختران بود. بر اساس يافته هاي پژوهش پيشنهاداتي براي بهبود توانايي هاي شناختي ارايه شد. |
كليد واژه: آزمون ساختار هوش ميكر، خرده آزمونهاي شناختي- معنايي، نمادي ميكر، الگوي هوش مكعبي گيلفورد، عملكرد دختران و پسران در آزمون ميكر |
![]() |
نسخه قابل چاپ |