پاسخ به:مقالات روانشناسی
جمعه 22 اردیبهشت 1391 10:29 AM
3 : مطالعات روان شناختي پاييز 1387; 4(3):57-72. |
تعيين اثربخشي آموزش تغيير سبك زندگي به شيوه گروهي بر افزايش رضايت زناشويي |
قربان علي پور مسعود*,فراهاني حجت اله,برجعلي احمد,مقدس ليلا |
* دانشگاه آزاد اسلامي واحد خوي |
هدف از انجام اين پژوهش، تعيين اثر بخشي آموزش تغيير سبك زندگي به شيوه گروهي بر افزايش رضايت زناشويي زوجين مراجعه كننده به مراكز درماني شهر تهران بود. بدين منظور با استفاده از روش نمونه گيري در دسترس از افراد مراجعه كننده به مراكز درماني شهر تهران 72 نفر با تشخيص نارضايتي زناشويي انتخاب و به شيوه تصادفي در گروه هاي آزمايش و كنترل قرار گرفتند. گروه آزمايشي آموزش مبتني بر روش روانشناسي فردي ادلر را در عرض 11 هفته دريافت كردند در حالي كه درباره گروه كنترل آموزشي انجام نشد. فرض پژوهش بر اين بود كه آموزش تغيير سبك زندگي افزايش رضايت زناشويي در گروه آزمايش نسبت به گروه كنترل را باعث مي شود. ابزار استفاده شده در اين پژوهش، پرسشنامه رضايت زناشويي اينريچ بود كه در دو مرحله پيش آزمون و پس آزمون براي گردآوري داده ها بر آزمودني ها اجرا شد. تحليل كوواريانس حاكي از آن بود كه آموزش تغيير سبك زندگي، به طور معنادار ميزان رضايت زناشويي در مرحله پس آزمون را در گروه آزمايشي افزايش داد. |
كليد واژه: سبك زندگي، رضايت زناشويي |
نسخه قابل چاپ |