0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی
جمعه 22 اردیبهشت 1391  10:19 AM

 3 : مطالعات روان شناختي زمستان 1388; 5(4):47-65.
 
ادراک از ساختار کلاس با پيشرفت تحصيلي رياضي: نقش واسطه اي متغيرهاي انگيزشي و شناختي
 
حجازي الهه*,نقش زهرا,سنگري علي اكبر
 
* دانشگاه تهران
 
 

هدف پژوهش حاضر بررسي اثر واسطه اي متغيرهاي انگيزشي (سودمندي ادراك شده، اهداف پيشرفت) و شناختي (راهبردهاي خود نظم بخش) در رابطه بين ادراك از ساختار كلاس (وظايف انگيزشي، حمايت خود مختارانه و ارزشيابي تبحري) و پيشرفت رياضي بوده است.
400 دانش آموز پايه سوم رشته رياضي - فيزيک (200 دختر و 200 پسر) دبيرستان هاي دولتي شهر اصفهان به شيوه تصادفي انتخاب شدند و به پرسشنامه هفت خرده مقياس در برگيرنده (راهبردهاي خود نظم بخش ميلر و همکاران، 1996، ادراک از ساختار کلاس بلک برن، 1998، اهداف پيشرفت ميدلتن و ميگلي 1997 و سودمندي ادراک شده ميلر و همکاران، 1996) پاسخ دادند. براي ارزيابي پيشرفت رياضي از نمره نهايي درس رياضي (حسابان) استفاده شد. روش تحليل مسير حاکي از برازش خوب مدل بود و نشان داد که:
متغير مستقل وظايف انگيزشي با تاثير بر متغيرهاي ميانجي اهداف تبحري، سودمندي ادراک شده و راهبردهاي خود نظم بخش، بر پيشرفت رياضي اثر غير مستقيم معناداري دارد. متغير حمايت خود مختارانه با واسطه اهداف تبحري و سود مندي ادراک شده رياضي بر راهبردهاي خود نظم بخش و پيشرفت رياضي تاثير غير مستقيم دارد. ارزشيابي تبحري نيز بر اهداف تبحري، اهداف عملکردي و راهبردهاي خود نظم بخش اثر مستقيم معنادار داشت و به واسطه اهداف تبحري و راهبردهاي خود نظم بخش بر پيشرفت رياضي اثر غير مستقيم معنادار دارد
.
نقش واسطه اي راهبردهاي خود نظم بخش بين متغيرهاي اهداف تبحري، سود مندي ادراک شده و پيشرفت رياضي تاييد شد
.

 
كليد واژه: ادراک از ساختار کلاس، اهداف پيشرفت، راهبردهاي خود نظم بخش و سودمندي ادراک شده، پيشرفت رياضي
 
 
 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها