0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی
جمعه 22 اردیبهشت 1391  10:18 AM

 
ارزيابي شناختي، مقابله هيجان مدار با تعارضات خانواده و سلامت كودك: بررسي نظريه شناختي استرس در كودكان دبستاني
 
قره باغي فاطمه*,وفايي مريم
 
 
 

هدف اين مطالعه بررسي نقش ارزيابي شناختي کودک از تعارض ميان والدين و مقابله هيجان مدار کودک با تعارضات خانواده در سلامت جسمي و رواني-اجتماعي کودک است.
براي اين منظور يک نمونه 413 نفري از دانش آموزان پايه پنجم ابتدايي شهر تهران (220 دختر و 193 پسر) به شيوه نمونه گيري تصادفي طبقه اي نسبتي انتخاب شدند. کودکان به پرسشنامه ادراک کودکان از تعارض والدين و مقياس ايمني هيجاني در سيستم خانواده و مادران به پرسشنامه سلامت کودک- فرم 28 سوالي والدين پاسخ دادند. اين تحقيق يک پژوهش همبستگي بوده و از معادله رگرسيون براي تحليل داده ها استفاده شده است
.
يافته ها نشان دهنده رابطه معنادار ارزيابي شناختي کودک از تعارضات والدين با مقابله هيجان مدار کودک (به دو صورت مشغله ذهني و کناره گيري) و همچنين رابطه معنادار اين دو متغير با سلامت جسمي و رواني-اجتماعي کودک است. همچنين نقش واسطه اي مقابله هيجان مدار کودک در رابطه ارزيابي شناختي منفي کودک از تعارضات والدين با هر دو سلامت جسمي و سلامت رواني-اجتماعي کودک تاييد شد
.
نتايج اين پژوهش در راستاي توسعه نظريه شناختي استرس لازاروس (1991) مبني بر پردازش شناختي استرس طي دو وهله اوليه و ثانويه در کودکان بحث پذير و تفسير شدني است، با توجه به اينکه اين تئوري به عنوان نظريه اي در بزرگسالي مطرح شده و در زمينه استرس کودکان كمتر مورد توجه و بررسي بوده است
.

 
كليد واژه: استرس خانوادگي، ارزيابي شناختي، مقابله هيجان مدار، سلامت جسمي، سلامت رواني-اجتماعي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها