پاسخ به:مقالات روانشناسی
جمعه 22 اردیبهشت 1391 10:18 AM
|
ارزيابي شناختي، مقابله هيجان مدار با تعارضات خانواده و سلامت كودك: بررسي نظريه شناختي استرس در كودكان دبستاني |
|
قره باغي فاطمه*,وفايي مريم |
|
|
هدف اين مطالعه بررسي نقش ارزيابي شناختي کودک از تعارض ميان والدين و مقابله هيجان مدار کودک با تعارضات خانواده در سلامت جسمي و رواني-اجتماعي کودک است.
براي اين منظور يک نمونه 413 نفري از دانش آموزان پايه پنجم ابتدايي شهر تهران (220 دختر و 193 پسر) به شيوه نمونه گيري تصادفي طبقه اي نسبتي انتخاب شدند. کودکان به پرسشنامه ادراک کودکان از تعارض والدين و مقياس ايمني هيجاني در سيستم خانواده و مادران به پرسشنامه سلامت کودک- فرم 28 سوالي والدين پاسخ دادند. اين تحقيق يک پژوهش همبستگي بوده و از معادله رگرسيون براي تحليل داده ها استفاده شده است.
يافته ها نشان دهنده رابطه معنادار ارزيابي شناختي کودک از تعارضات والدين با مقابله هيجان مدار کودک (به دو صورت مشغله ذهني و کناره گيري) و همچنين رابطه معنادار اين دو متغير با سلامت جسمي و رواني-اجتماعي کودک است. همچنين نقش واسطه اي مقابله هيجان مدار کودک در رابطه ارزيابي شناختي منفي کودک از تعارضات والدين با هر دو سلامت جسمي و سلامت رواني-اجتماعي کودک تاييد شد.
نتايج اين پژوهش در راستاي توسعه نظريه شناختي استرس لازاروس (1991) مبني بر پردازش شناختي استرس طي دو وهله اوليه و ثانويه در کودکان بحث پذير و تفسير شدني است، با توجه به اينکه اين تئوري به عنوان نظريه اي در بزرگسالي مطرح شده و در زمينه استرس کودکان كمتر مورد توجه و بررسي بوده است.
|
|
كليد واژه: استرس خانوادگي، ارزيابي شناختي، مقابله هيجان مدار، سلامت جسمي، سلامت رواني-اجتماعي |
|
|
نسخه قابل چاپ
|