پاسخ به:مقالات روانشناسی
جمعه 22 اردیبهشت 1391 10:18 AM
2 : مطالعات روان شناختي زمستان 1388; 5(4):29-46. |
مطالعه تطبيقي نيازهاي انتقالي دانش آموزان ايراني و كانادايي با آسيب هاي بينايي |
زندي پور طيبه,دبيري اصفهاني عذرا,ناهيدپور فرزانه* |
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد کرج، مرکز تحقيقات علوم انساني |
در اين پژوهش نيازهاي تحصيلي - شغلي دانش آموزان نابيناي ايراني و کانادايي بررسي و با يکديگر مقايسه شد. در اين پژوهش، 60 دانش آموز نابينا و نيمه بيناي دختر و پسر مجتمع هاي آموزشي نرجس، شهيد محبي، و مجتمع آموزشي عبدالعظيم و 12 دانش آموز نابينا و نيمه بيناي کانادايي شرکت داشتند. روش پژوهش زمينه يابي بود و اطلاعات مورد نياز از طريق يک پرسشنامه محقق ساخته جمع آوري و با استفاده از روش آماري خي دو تجزيه و تحليل شد. يافته هاي تحقيق نشان داد که دانش آموزان نابيناي ايراني در مقايسه با دانش آموزان نابيناي کانادايي براي انتخاب رشته و شغل مناسب، اطلاعات تحصيلي - شغلي کافي ندارند و از احراز انتخاب هاي تحصيلي - شغلي خود مطمئن نيستند. همچنين، ارزشيابي دانش آموزان نابيناي ايراني و کانادايي درباره نقش و ميزان اثربخشي خدمات راهنمايي و مشاوره مدرسه خود در حل مسايل تحصيلي - شغلي، سازشي و خانوادگي آن ها با يکديگر متفاوت هستند. به اين معنا که دانش آموزان نابيناي ايراني از خدمات راهنمايي و مشاوره ارايه شده در مدرسه خود رضايت ندارند و معتقد هستند که مدرسه آن ها را براي يک انتخاب تحصيلي - شغلي نسبتا مطمئن آماده نکرده است. به اين دليل، پيشنهاد مي شود با توجه به يافته هاي اين پژوهش يک واحد آموزشي برنامه ريزي تحصيلي - شغلي خاص دانش آموزان نابينا تدوين شود و پس از اجرا سودمندي آن ارزشيابي شود و نيز دوره هاي آموزشي ويژه براي مشاوران مدارس نابينايان در زمينه آشنايي با رشته هاي تحصيلي و مشاغلي برگزار شود، كه آسيب هاي بينايي در آن ها بي تاثير است. |
كليد واژه: دانش آموزان نابيناي ايراني و کانادايي، مهارت هاي انتقالي، مطالعه تطبيقي |
نسخه قابل چاپ |