0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  9:18 PM

 12 : مجله علوم رفتاري بهار 1388; 3(1):79-83.
 
طراحي و آزمايش الگوي آموزشي بهبود انگيزه آموختن بر اساس نظريه سازايي گري اجتماعي
 
راهب غنچه*,حميدي منصورعلي,اخوان تفتي مهناز,رضابخش حسين
 
* دانشكده امور اجتماعي، دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي، تهران، ايران
 
 

مقدمه: هدف اين پژوهش ساخت الگوي آموزشي براي بهبود انگيزه آموختن بر اساس نظريه سازايي گري اجتماعي بود. انگيزه آموختن بر اساس نظريه سازايي گري اجتماعي، تحت تاثير سه عامل دروني خودتواناپنداري، خودگرداني و خودرساني است.
روش: الگوي آموزشي بهبود انگيزه آموختن در چهارچوب نيمه آزمايشي متشكل از دو گروه دانشجويان كارشناسي بررسي شد. گروه ها كه با دو روش متفاوت، آموزش به روش هم آموزي و آموزش به روش سنتي، نيم سال آموزشي را گذرانده بودند، مورد ارزيابي به روش پيش آزمون و پس آزمون قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده در اين تحقيق، آزمون سنجش انگيزه آموختن در دانشجويان ايراني است كه سازه هاي انگيزه آموختن را مي سنجيد.
يافته ها: انگيزه آموختن و كاركرد تحصيلي آموزندگان در گروه مورد آزمايش و همچنين خودتواناپنداري و خودگرداني آموزندگان پس از اجراي الگوي آموزشي بهبود يافت. الگوي آموزشي بهبود انگيزه آموختن منجر به بهبود ابعاد شناختي، رفتاري و عاطفي انگيزه آموختن شد و ماندگاري خودتواناپنداري و خودگرداني آموزندگان 4 ماه پس از اجراي الگوي آموزشي همچنان پايدار باقي ماند.
نتيجه گيري: بهبود انگيزه آموختن تحت تاثير خودگرداني و خودتواناپنداري آموزندگان است. روش هم آموزي روشي موثر در بهبود انگيزه آموختن است.

 
كليد واژه: انگيزه آموختن، سازايي گري اجتماعي، خودتواناپنداري، خودگرداني، هم آموزي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها