پاسخ به:مقالات روانشناسی
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 8:56 PM
8 : مجله علوم رفتاري تابستان 1388; 3(2):135-142. |
|
تاثير عملكرد كلي خانواده بر وضعيت هويت دانش آموزان |
|
فرزانه خو مرجان,يارمحمديان احمد*,مولوي حسين |
|
* گروه روان شناسي، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ايران |
|
مقدمه: هدف از اين پژوهش، بررسي تاثير عملكرد كلي خانواده بر وضعيت هويت دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر اصفهان بود.
روش: اين پژوهش توصيفي از نوع همبستگي است. بدين منظور 140 دانش آموز دختر پايه هاي اول تا سوم دبيرستان به روش نمونه گيري خوشه اي چندمرحله اي انتخاب شدند كه پس از حذف پرسش نامه هاي ناقص، تعداد 121 پرسش نامه براي تجزيه و تحليل پذيرفته شد. ابزارهاي مورد استفاده در اين پژوهش، پرسش نامه سنجش خانواده (FAD) و پرسش نامه سنجش حالات هويت بنيون و آدامز (EOM-EIS2) بود. داده هاي به دست آمده با روش هاي آماري تحليل عوامل (با استفاده از روش چرخشي واريماكس) و تحليل مانواي تك گروهي مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.
يافته ها: بين عملكرد كلي خانواده و 3 وضعيت هويت آشفته، تعليق در هويت يابي، و هويت زودشكل گرفته رابطه معني داري وجود دارد، اما بين عملكرد كلي خانواده و هويت تحقق يافته، رابطه معني داري وجود ندارد.
نتيجه گيري: نه تنها عامل عملكرد خانواده بلكه عوامل فرهنگي و ميزان جدايي فرديت نيز در دستيابي به هويت بسيار موثر هستند و مي توانند در شكل گيري هويت تاثيرگذار باشند. از طرف ديگر، بايد به تاثير كودك بر رفتار والـدين و دوجـانبه بودن روابط والـدين- نوجوان در مورد رفتـارهـاي مشكل آفرين و هويت يابي در دوران نوجواني نيز توجه شود.
|
|
كليد واژه: عملکرد کلي خانواده، هويت تحقق يافته، تعليق در هويت يابي، هويت زودشکل گرفته، هويت آشفته |
|
 |
نسخه قابل چاپ
|