0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  8:56 PM

 4 : مجله علوم رفتاري تابستان 1388; 3(2):105-111.
 
سبك هاي اسنادي و سبك هاي يادگيري همگرا- واگرا در دانشجويان افسرده و عادي
 
قاسمي نظام الدين*,فتحي آشتياني علي,رييسي فاطمه
 
* دانشكده روان شناسي باليني، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ايران
 
 

مقدمه: تحقيق حاضر با هدف مقايسه سبك هاي اسنادي و سبك هاي يادگيري همگرا- واگرا در دانشجويان افسرده و عادي انجام شد.
روش: اين پژوهش از نوع علي- مقايسه اي است كه با نمونه گيري در دسترس، سبك يادگيري و سبك اسنادي 170 دانشجو در مقطع كارشناسي را به كمك پرسش نامه سبك هاي يادگيري كلب
(LSI) و پرسش نامه سبك هاي اسنادي (ASQ) براي وقايع خوشايند و ناخوشايند سنجيد. افراد به كمك پرسش نامه افسردگي بِك به دو گروه افسرده (45 نفر) و عادي (125 نفر) تقسيم شدند. داده هاي به دست آمده با آزمون من- ويتني و مجذور كاي تجزيه و تحليل شدند.
يافته ها: دانشجويان افسرده در مقايسه با دانشجويان عادي، در موقعيت هاي مثبت از اسناد دروني و پايدار كمتري استفاده كردند و بين دو گروه از لحاظ سبك اسنادي كلي- اختصاصي در موقعيت مثبت تفاوت معني داري وجود نداشت. درصورتي كه در موقعيت منفي، دانشجويان افسرده در مقايسه با دانشجويان عادي از اسناد دروني بيشتري استفاده كردند و در ساير ابعاد اسنادي تفاوتي با هم نداشتند. به علاوه، بين گروه افسرده و غيرافسرده در استفاده از سبك يادگيري (همگرا- واگرا) تفاوت معني داري مشاهده نشد. همچنين افراد داراي سبك يادگيري همگرا در مقايسه با افراد داراي سبك يادگيري واگرا، در موقعيت هاي منفي از اسنادهاي بدبينانه بيشتري استفاده نكردند
.
نتيجه گيري: شنـاخت سبك اسنـادي و الگوي يادگـيري افـراد مي تواند به عنوان دو متغير مهم شناختي در فهم آسيب پذيري شناختي اختلالات هيجاني نقش مهمي ايفا كند
.

 
كليد واژه: سبك اسنادي، سبك يادگيري همگرا- واگرا، افسردگي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها