پاسخ به:مقالات روانشناسی
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 8:56 PM
4 : مجله علوم رفتاري تابستان 1388; 3(2):105-111. |
|
سبك هاي اسنادي و سبك هاي يادگيري همگرا- واگرا در دانشجويان افسرده و عادي |
|
قاسمي نظام الدين*,فتحي آشتياني علي,رييسي فاطمه |
|
* دانشكده روان شناسي باليني، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ايران |
|
مقدمه: تحقيق حاضر با هدف مقايسه سبك هاي اسنادي و سبك هاي يادگيري همگرا- واگرا در دانشجويان افسرده و عادي انجام شد.
روش: اين پژوهش از نوع علي- مقايسه اي است كه با نمونه گيري در دسترس، سبك يادگيري و سبك اسنادي 170 دانشجو در مقطع كارشناسي را به كمك پرسش نامه سبك هاي يادگيري كلب (LSI) و پرسش نامه سبك هاي اسنادي (ASQ) براي وقايع خوشايند و ناخوشايند سنجيد. افراد به كمك پرسش نامه افسردگي بِك به دو گروه افسرده (45 نفر) و عادي (125 نفر) تقسيم شدند. داده هاي به دست آمده با آزمون من- ويتني و مجذور كاي تجزيه و تحليل شدند.
يافته ها: دانشجويان افسرده در مقايسه با دانشجويان عادي، در موقعيت هاي مثبت از اسناد دروني و پايدار كمتري استفاده كردند و بين دو گروه از لحاظ سبك اسنادي كلي- اختصاصي در موقعيت مثبت تفاوت معني داري وجود نداشت. درصورتي كه در موقعيت منفي، دانشجويان افسرده در مقايسه با دانشجويان عادي از اسناد دروني بيشتري استفاده كردند و در ساير ابعاد اسنادي تفاوتي با هم نداشتند. به علاوه، بين گروه افسرده و غيرافسرده در استفاده از سبك يادگيري (همگرا- واگرا) تفاوت معني داري مشاهده نشد. همچنين افراد داراي سبك يادگيري همگرا در مقايسه با افراد داراي سبك يادگيري واگرا، در موقعيت هاي منفي از اسنادهاي بدبينانه بيشتري استفاده نكردند.
نتيجه گيري: شنـاخت سبك اسنـادي و الگوي يادگـيري افـراد مي تواند به عنوان دو متغير مهم شناختي در فهم آسيب پذيري شناختي اختلالات هيجاني نقش مهمي ايفا كند.
|
|
كليد واژه: سبك اسنادي، سبك يادگيري همگرا- واگرا، افسردگي |
|
 |
نسخه قابل چاپ
|