0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  8:55 PM

 

 6 : مجله علوم رفتاري پاييز 1388; 3(3):209-216.
 
مقايسه عناصر آزمون «ترسيم آدمک رنگي» در کودکان مبتلا به اختلال تضادورزي مقابله اي و عادي
 
پوراحمدي الناز*,عابدين عليرضا,پاك دامن شهلا,شعيري محمدرضا,جلالي محسن
 
* گروه روان شناسي، دانشكده علوم تربيتي و روان شناسي، دانشگاه شهيد بهشتي، تهران، ايران
 
 

مقدمه: پژوهش حاضر به منظور مقايسه عناصر آزمون ترسيم آدمك رنگي در كودكان 7 تا 10ساله مبتلا به اختلال تضادورزي مقابله اي (ODD) و كودكان عادي انجام شد.
روش: اين تحقيق از نوع علي - مقايسه اي است. جمع آوري نمونه، در دو مرحله تصادفي و مبتني بر هدف صورت گرفت و در نهايت از 16 مدرسه ابتدايي (هشت مدرسه دخترانه و هشت مدرسه پسرانه) انتخاب شده از مدارس شهر تهران، 60 دانش آموز در محدوده سني 7 تا 10سال بر اساس فهرست رفتاري كودك و فرم گزارش معلم (داراي نمره بالاتر از نقطه برش در مقياس تضادورزي مقابله اي) به عنوان گروه آزمايش انتخاب شدند. 60 دانش آموزان نيز به عنوان گروه گواه انتخاب شدند كه در تمام مقياس هاي هر دو پرسش نامه مذكور، نمره كمتر از نقطه برش داشتند. آزمون ترسيم آدمك رنگي روي همه كودكان اجرا شد. از آزمون مجذور كاي براي مقايسه فراواني سطوح عناصر در آزمون ترسيم آدمك رنگي استفاده شد.
يافته ها: فراواني 18 مورد از عناصر آزمون ترسيم آدمك در گروه آزمايشي به طور معني داري بالاتر از گروه گواه
(P?0.05) و فراواني 13 مورد از عناصر نيز در گروه گواه به طور معني داري بالاتر از گروه آزمايش بود (P?0.05). ميان فراواني عناصر آزمون ترسيم آدمك دختران و پسران مبتلا به ODD، تفاوت معني داري به دست نيامد.
نتيجه گيري: عناصري در ترسيم آدمك رنگي كودكان مبتلا به اختلال تضادورزي مقابله اي وجود دارند كه مي توان به واسطه آنها به تشخيص كودكان مبتلا به اين اختلال نزديك شد و اين عناصر، صرف نظر از جنس، به شكل مشابهي در آزمون ترسيم آدمك رنگي اين كودكان ديده مي شوند.

 
كليد واژه: آزمون ترسيم آدمک رنگي، اختلال تضادورزي مقابله اي، کودکان، فهرست رفتاري کودک، فرم گزارش معلم
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها