0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  8:13 PM

 12 : مجله علوم رفتاري زمستان 1389; 4(4 (مسلسل 14)):335-340.
 
رابطه پردازش پس رويدادي و اجتناب شناختي با اضطراب اجتماعي در دانشجويان
 
بساك نژاد سودابه*,معيني نصراله,مهرابي زاده هنرمند مهناز
 
* گروه روانشناسي، دانشكده علوم تربيتي، دانشگاه شهيد چمران، اهواز، ايران
 
 

مقدمه: هدف اين تحقيق بررسي رابطه پردازش پس رويدادي و اجتناب شناختي با اضطراب اجتماعي در دانشجويان است.
روش: جامعه آماري اين پژوهش شامل دانشجوياني مي باشند که در نيمسال اول سال تحصيلي 88-87 مشغول به تحصيل بودند. با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي مرحله اي 400 دانشجو (221 دختر و 179 پسر) انتخاب شدند و به پرسشنامه پردازش پس رويدادي، پرسشنامه اجتناب شناختي و مقياس انواع واکنش هراس پاسخ دادند. داده ها با استفاده از تحليل رگرسيون گام به گام و برنامه SPSS نسخه 16 تحليل شدند.
يافته ها: بين پردازش پس رويدادي و اضطراب اجتماعي در کل دانشجويان همبستگي معنادار وجود دارد. هم چنين بين فرونشاني فکر، جانشيني فکر و تبديل تصورات به افکار و اضطراب اجتماعي در کل دانشجويان همبستگي بالايي وجود دارد اما بين حواس پرتي و اجتناب از محرک تهديدکننده و اضطراب اجتماعي همبستگي معنادار نبود. متغيرهاي پردازش پس رويدادي و جانشيني فکر بهترين پيش بيني کننده هاي اضطراب اجتماعي محسوب مي شوند به طوري که 19 درصد واريانس اضطراب اجتماعي توسط اين متغيرها قابل تبيين مي باشند.
نتيجه گيري: نتايج نشان مي دهند که مبتلايان به اضطراب اجتماعي در قبال رويدادهاي محيطي به پردازش شناختي مي پردازند و اين پردازش پس رويدادي آن ها را به سوي اجتناب بيشتر از محيط اجتماعي سوق مي دهدو تداوم اضطراب اجتماعي را پيش بيني مي کند. افزايش آگاهي و استفاده از درمان هاي شناختي به در مان اضطراب اجتماعي و بهبود عملکرد اجتماعي آن ها کمک مي کند.

 
كليد واژه: پردازش پس رويدادي، اجتناب شناختي، اضطراب اجتماعي، دانشجويان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها