0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  8:12 PM

 6 : مجله علوم رفتاري تابستان 1390; 5( 2 (مسلسل 16)):135-142.
 
رابطه هوش هيجاني و رضايت از تحصيل در دانش آموزان
 
شيخ الاسلامي راضيه*,احمدي ساره
 
* دانشكده علوم تربيتي و روانشناسي، دانشگاه شيراز، شيراز، ايران
 
 

مقدمه: هدف از پژوهش حاضر مقايسه هوش هيجاني و مولفه هاي آن (درک هيجان، کنترل هيجان، مهارت هاي اجتماعي و خوش بيني) با رضايت از تحصيل در دانش آموزان دختر و پسر بود.
روش: 386 دانش آموز از دبيرستان هاي شهر شيراز به شيوه نمونه گيري خوشه اي چندمرحله اي انتخاب شدند و پرسشنامه هاي هوش هيجاني و رضايت از تحصيل را تکميل کردند. داده هاي بدست امده با روش هاي آماري ضريب همبستگي پيرسون، تحليل رگرسيون چندگانه و آزمون
t مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند.
يافته ها: نتايج پژوهش حاکي از ارتباط مثبت بين هوش هيجاني و رضايت از تحصيل است. تحليل رگرسيون چندگانه نشان داد که از مولفه هاي هوش هيجاني، دو مولفه درک هيجان و خوش بيني پيش بيني کننده مثبت و معنادار رضايت از تحصيل مي باشند. همچنين نمره کل هوش هيجاني، نمره مولفه درک هيجان و نمره کل رضايت از تحصيل در دختران بيشتر از پسران بود.
نتيجه گيري: هوش هيجاني به ويژه مولفه خوش بيني بيشترين سهم را در پيش بيني رضايت از تحصيل ايفا مي کند. علاوه بر اين، وجود تفاوت در هوش هيجاني و رضايت از تحصيل دانش آموزان دختر و پسر لزوم توجه متوليان تعليم و تربيت را به تفاوت هاي جنسيتي آشکار مي سازد.

 
كليد واژه: هوش هيجاني، رضايت از تحصيل، تفاوت هاي جنسيتي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها