0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  8:11 PM

 5 : مجله علوم رفتاري تابستان 1390; 5( 2 (مسلسل 16)):127-133.
 
تاثير آموزش هاي شناختي - رفتاري بر تعديل انتظارات غيرمنطقي، بلوغ عاطفي و نارضايتي زناشويي در زنان
 
مهين ترابي سميه*,مظاهري محمدعلي,صاحبي علي,موسوي ولي اله
 
* گروه روانشناسي، دانشگاه آزاد، واحد بويين زهرا، قزوين، ايران
 
 

مقدمه: بدون شک در بروز اختلافات زناشويي عوامل مختلفي موثرند که از ميان آنها مي توان از داشتن انتظارات غيرمنطقي در زندگي مشترک و عدم بلوغ عاطفي نام برد. در اين مطالعه کارآمدي آموزش هاي شناختي - رفتاري در جهت کاهش ميزان نارضايتي زناشويي و افزايش بلوغ عاطفي مورد آزمون قرار گرفته است.
روش: در يک مطاله تجربي، 30 نفر زن متاهل (15 نفر گروه ازمايش و 15 نفر گروه کنترل) در فرهنگسراي خانواده شهر تهران به مدت چهار هفته تحت آموزش شناختي - رفتاري درباره مسايل زناشويي قرار گرفتند. آزمودني ها پرسشنامه نگرش نسبت به ازدواج، پرسشنامه بلوغ عاطفي و پرسشنامه رضايت زناشويي انريچ را در پيش آزمون و پس آزمون تکميل کردند.
يافته ها: از تحليل واريانس با اندازه گيري مکرر براي تعيين معناداري تفاوت ميانگين هاي گروه آزمايش و کنترل در متغيرهاي انتظارات غيرمنطقي، بلوغ عاطفي و نارضايتي زناشويي استفاده شد. نتايج نشان داد که اثر متقابل گذشت زمان و تاثير عمل آزمايشي در هر سه مولفه فوق در گروه آزمايش تغيير معنادار ايجاد نموده است.
نتيجه گيري: به نظر مي رسد بتوان با به کارگيري آموزش هاي شناختي - رفتاري، زمينه کاهش انتظارات غيرمنطقي، افزايش بلوغ عاطفي و پيشگيري از بروز نارضايتي زناشويي را فراهم کرد.

 
كليد واژه: رضايت زناشويي، انتظارات غيرمنطقي، بلوغ عاطفي، آموزش شناختي - رفتاري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها