0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  8:10 PM

 1 : مجله علوم رفتاري بهار 1390; 5(1 (مسلسل 15)):1-10.
 
رابطه ارزش هاي فرهنگي و متغيرهاي فردي با ميزان استفاده از رايانه در دانشجويان
 
اماني ساري بگلو جواد*,غلامعلي لواساني مسعود,اژه اي جواد,خضري آذر هيمن
 
* گروه روان شناسي تربيتي، دانشکده روان شناسي و علوم تربيتي، دانشگاه تهران، ايران
 
 

مقدمه: پژوهش حاضر، با استفاده از الگويابي معادلات ساختاري در پي وارسي رابطه ميان ارزش هاي فرهنگي (فردگرايي/ جمع گرايي، مردانگي/ زنانگي، ابهام گريزي، فاصله قدرت) و استفاده از رايانه با توجه به نقش واسطه اي تمايل به نوآوري، سودمندي و سهولت استفاده ادراک شده است.
روش: 381 دانشجوي دوره کارشناسي دانشگاه تهران به پرسشنامه اي متشکل از خرده مقياس هاي سودمندي و سهولت استفاده ادراک شده، گرايش به نوآوري، فردگرايي/ جمع گرايي، فاصله قدرت و ابهام گريزي و مردانگي/ زنانگي پاسخ دادند. براي تجزيه و تحليل داده ها از روش حداقل مجذورات جزيي
(PLS) استفاده شد.
يافته ها: يافته ها به طور کلي نشان دادند که تمايل به نوآوري، سودمندي و سهولت استفاده ادراک شده نقش واسطه اي را در رابطه ميان جمع گرايي/ فردگرايي، ابهام گريزي، فاصله قدرت و استفاده از رايانه دارند: جمع گرايي/ فردگرايي از طريق تمايل به نوآوري، سودمندي و سهولت استفاده ادراک شده اثر غير مستقيم و مثبت بر استفاده از رايانه دارد. ابهام گريزي و فاصله قدرت نيز از طريق تمايل به نوآوري، سودمندي و سهولت استفاده ادراک شده اثر غير مستقيم و منفي بر استفاده از رايانه دارد. سهولت استفاده ادراک شده نيز از طريق سودمندي ادراک شده به صورت غير مستقيم و مثبت بر استفاده از رايانه اثر دارد.
نتيجه گيري: متغيرهاي فردي و ارزش هاي فرهنگي قادر به پيش بيني ميزان استفاده از رايانه در دانشجويان هستند.

 
كليد واژه: فناوري، ارزش هاي فرهنگي، نوآوري، سودمندي، رايانه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها