پاسخ به:مقالات روانشناسی
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 6:19 PM
4 : مجله روانشناسي پاییز 1380; 5(3 (پیاپی 19)):250-261. |
بررسي رابطه بين ريختهاي شخصيتي با ادراك بصري و حافظه كلامي دانشجويان |
بهرامي محسن,رسول زاده طباطبايي سيدكاظم,اله ياري عباس علي |
پژوهش حاضر به ارتباط بين ريختهاي شخصيتي با ادراک بصري و حافظه کلامي مي پردازد. براي بررسي اين موضوع ابتدا از بين دانشجويان دانشگاه تربيت مدرس 320 نفر انتخاب و آزمون ريختهاي شخصيتي فرامينگهام و بورتنر روي آنها اجرا گرديد و از بين آنها 60 نفر بر اساس نمره بدست آورده در آزمون، انتخاب شدند. سپس به منظور بررسي ارتباط سرعت واکنش و دقت ريختها، تفاوت دقت در ادراک، تفاوت در سرعت و زمان واکنش و همچنين تفاوت ميزان و نوع يادآوري کلمات در ريختهاي شخصيتي A و B آزمونهاي سنجش دقت پيرون، تست حافظه کلامي و آزمون زمان واکنش روي گروه نمونه اجرا گرديد و نتايج بدست آمده با استفاده از شاخصهاي آماري ضريب همبستگي پيرسن و آزمون Z و همچنين آزمون مجذور کاي و t براي مقايسه ميانگينهاي دو گروه مستقل، تجزيه و تحليل شدند. نتايج نشان مي دهد که در مجموع افراد ريخت A با سرعت بيشتري به محرکها پاسخ مي دهند، ميزان کارايي آنان در آزمون دقت، داراي خطاي بيشتري است و در آزمون حافظه نيز کلمات بيشتري را يادآوري مي نمايند. ولي افراد ريخت B با سرعت کمتري به محرک پاسخ مي دهند، داراي دقت بيشتر و خطاي کمتري در آزمون دقت هستند و تعداد کلمات کمتري را يادآوري مي نمايند. بنابراين مي توان نتيجه گيري کرد که خصوصيات شخصيتي افراد در ادراک شناختي آنان تاثير دارد و افراد داراي ريختهاي شخصيتي گوناگون تفاوتهايي در ادراک و حافظه دارند. |
كليد واژه: ريخت هاي شخصيتي، ادارك بصري، حافظه كلامي |
![]() |
نسخه قابل چاپ |