پاسخ به:مقالات روانشناسی
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391 8:30 AM
7 : روانشناسي و علوم تربيتي بهار و تابستان 1381; 32(1):163-179. |
انطباق و هنجاريابي آزمون تواناييهاي رواني - زباني ايلينوي (ITPA) براي استفاده در ايران |
رضويه اصغر,البرزي شهلا,بشاش لعيا |
هدف پژوهش حاضر انطباق و هنجاريابي آزمون تواناييهاي رواني - زباني ايلينوي (آي. تي. پي. اي) براي استفاده در ايران است . در اين آزمون از ده زير آزمون اصلي و دو زير آزمون مكمل براي تشخيص اختلالات يادگيري در ميان كودكان استفاده گرديد. براي انطباق و هنجاريابي آزمون در مرحله نخست زير آزمون ها ترجمه شدند؛ سپس تغييرات فرهنگي لازم در آنها داده شد و براي استفاده آماده گرديد. هنجاريابي آزمون با استفاده از 570 پسر و دختر سنين پيش دبستاني و دبستاني انجام گرفت . قابليت اعتماد آزمون با روش دوباره سنجي مورد بررسي قرار گرفت و ضرايب رضايتبخش 70.0 تا 94.0 براي گروه هاي سني متفاوت به دست آمد. براي تعيين اعتبار از روشهاي زير استفاده شد : تعيين رابطه آزمون با آزمون هوشي گودايناف - هريس ، تعيين رابطه آزمون با سن آزمودنيها، و همبستگي زير آزمون ها با يكديگر براي سطوح متفارت سني و نيز نمره كل كه در هر سه مورد نتايج حاكي از اعتبار رضايت بخش آزمون براي استفاده در ايران بود |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |