پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391 11:18 PM
4 : روانشناسي و علوم تربيتي پاييز و زمستان 1382; 33(2):71-108. |
برداشت كودكان و نوجوانان از مفهوم هوش: تحول نظريه ضمني هوش |
حجازي الهه* |
* دانشكده روانشناسي و علوم تربيتي ، دانشگاه تهران |
هدف پژوهش حاضر بررسي تحول برداشت مفهوم هوش در ميان كودكان و نوجوانان است. به همين منظور، تعداد 240 دانش آموز دختر و پسر شاغل به تحصيل در پايه هاي دوم (8 ساله) و چهارم (10 ساله) ابتدايي و اول (12 ساله) و سوم (14 ساله) راهنمايي (در هر پايه 60 نفر) با پيشرفت تحصيلي متوسط (بدون سابقه مردودي) از مناطق 1 و 18 آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصيلي 78-79 انتخاب و با استفاده از مصاحبه باليني با چهار محور (تعريف هوش و هوشمند، ويژگي ها و نشانگان هوشمندي، منشاء هوش، و ثبات و تغييرپذيري) مورد بررسي قرار گرفتند. يافته ها نشان دادند كه تعريف هوش و هوشمند بر اساس رفتارها و نمودهاي عيني از 8 الي 14 سالگي مشاهده مي شود؛ استفاده از رفتارهاي مدرسه اي براي تعريف هوش و هوشمند سيري نزولي از دوره ابتدايي به راهنمايي داشته است؛ اكثريت كودكان و نوجوانان منشاء هوش را اكتسابي مي دانند؛ اعتقاد به تغيير پذيري هوش و توجه به عامل تلاش و تجربه در اكتساب هوش در هر دو دوره تحصيلي مشاهده مي گردد. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |